De functie van hypotheekbewaarder verdwijnt



Op 30 juli trad de wet in werking die de functie van hypotheekbewaarder afschaft. Zijn bevoegdheden en verantwoordelijkheden worden overgenomen door de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (AAPD).

Met de afschaffing van de hypotheekbewaarder schrijft de administratie geschiedenis want de functie bestond al méér dan 200 jaar en was dus letterlijk eeuwenoud. Toch was het een nodige stap om sneller te kunnen digitaliseren, de werking efficiënter te maken, een moderner personeelsbeleid te voeren en de dienstverlening te verbeteren.

Een beetje geschiedenis

De functie van hypotheekbewaarder en de organisatie van het hypotheekstelsel werd in 1790 in België geïntroduceerd door de Franse Republikeinen. De hypotheekbewaarder was van bij het begin verantwoordelijk voor de taken die hem werden opgelegd door de verschillende hypotheekwetten : het overschrijven van bepaalde akten, de inschrijving en doorhaling van bepaalde voorrechten en hypotheken, maar ook het heffen en innen van de hypothecaire lonen en retributies. De huidige functie van hypotheekbewaarder houdt op te bestaan en de aan de hypotheekbewaarder toegewezen bevoegdheden worden nu herverdeeld. De bevoegdheden op het vlak van fiscale en niet-fiscale ontvangsten worden toegewezen aan de bevoegde ontvanger Rechtszekerheid. De andere bevoegdheden die te maken hebben met het vervullen van de openbare dienst van de hypothecaire openbaarmaking worden toegewezen aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie.

Digitaliseren

Vroeger bestonden er 48 hypotheekbewaringen en minstens evenveel registratiekantoren met elk een aparte documentatie. Door de fusie van beide sectoren, registratie en hypotheken, worden twee gelijkaardige processen volledig geïntegreerd en gedigitaliseerd. Dat werkt kostenbesparend en zorgt voor een snellere verwerking van de dossiers en dus een versnelde bijwerking van de documentatie.

De dienstverlening verbeteren

In onze huidige samenleving verloopt het economisch verkeer aan een hoog tempo , waardoor het belang van een correcte en snelle aflevering van getuigschriften toeneemt. Door te digitaliseren, kunnen de aktes sneller verwerkt worden en de hypothecaire getuigschriften binnen de gestelde termijnen afgeleverd worden.

De werking efficiënter maken

Door de taken van de hypotheekbewaarder naar het niveau van de administratie te tillen, is het mogelijk om de verschillende kantoren op een uniforme wijze te laten werken. Daardoor wordt het gemakkelijker om hulp te bieden als een kantoor plots een personeelstekort of een toevloed van werk heeft. Bovendien worden de taken van de hypotheekbewaarder verdeeld over verschillende medewerkers. Door de stijging van het aantal akten was het de laatste jaren bijna onmogelijk geworden om de verwerking en de aflevering van alle akten en getuigschriften door één persoon te laten behandelen.

Een moderner personeelsbeleid voeren

De hypotheekbewaarder was verantwoordelijk voor zijn eigen personeelsbeheer. Zijn bedienden hadden bovendien een specifiek rechtsstatuut. Door van de hypotheekbedienden ambtenaren te maken, krijgen zij toegang tot dezelfde opleidingen en carrièremogelijkheden als de andere ambtenaren van de federale overheid. Bovendien hebben die medewerkers nu een meer polyvalent takenpakket wat motiverend werkt en voor een hogere jobtevredenheid


Bron: 
FOD Financiën




Artikel geplaatst n.a.v. bron:
 
Op:  01-08-2018

Artikel ongepast?

Dit artikel is ongepast

Gelieve ons te laten weten waarom u dit artikel ongepast acht.








Wil je gratis ondernemersnieuws plaatsen?
 



Meer nieuws over Belga Media Support

Leuven
19-02-2019

Bij de start van de verkeersluwe Krokusvakantie - vanaf 4 t.e.m 11 maart (6u. ‘s ochtends) - wordt de opstelcapaciteit voor de fietsers op het kruispunt aan de Tiensepoort vergroot. Vandaag is er op de drukste momenten door het vele fietsverkeer onvoldoende plaats voor wachtende fietsers. Na deze werken - vanaf 11 maart - is het de beurt aan het dubbelrichtingsfietspad langs de buitenkant...


Meer info

Belga Media Support
Diest
18-02-2019

Tijdens de eerste twee weken van maart voert het Agentschap Wegen en Verkeer werken uit op zowel de N127 Langenberg te Diest als de R26 ring rond Diest tussen de Schaffensepoort en de Hasseltsepoort. Het betreft telkens voorbereidende ingrepen (o.a. rooien van bomen) om vanaf de lente te starten met de vernieuwingswerken op de R26 en op het einde van de zomer met de herinrichting van de N127...


Meer info

Belga Media Support
Assenede
12-02-2019

Op maandag 25 februari start de laatste fase van de werken aan de brug Stroomstraat in Assenede. Sinds maart 2018 bouwt het Agentschap Wegen en Verkeer daar aan een nieuwe brug over de E34/N49, ter vervanging van het kruispunt van de E34/N49 met de Stroomstraat. Op 25 februari gaat het kruispunt definitief dicht. Op de E34/N49 is er vanaf dan één rijstrook open in elke richting. De...


Meer info

Belga Media Support
Kortenberg
12-02-2019

Het Agentschap Wegen en Verkeer stelt de werken die morgen gepland werden uit. Door gebrek aan betonleveranciers in de regio die deelnemen aan de algemene staking van morgen worden de werken verschoven naar de meer verkeersluwe periode van de Krokusvakantie. Pas vanaf woensdag 6 maart start AWV aan de Leuvensesteenweg (N2) in Kortenberg ter hoogte van restaurant ‘Auberge des Princes’...


Meer info

Belga Media Support



Advertenties



Klik hier voor het nieuws uit
Antwerpen | Brabant | Limburg | Kempen | Oost VL | West VL | Brussel | Kust | Maasland |

Media Partners

X
Geen vervelende pop-up meer?
Geen probleem meld je gewoon aan, de digitale krant is gratis.
Bovendien kan je ook zelf artikels plaatsen.
inVlaanderen.be gebruikt cookies en verzamelt gegevens om de gebruikersnelheid te kunnen verbeteren. Meer info: http://www.invlaanderen.be/pagina/privacy

Ok, ik snap het