De functie van hypotheekbewaarder verdwijnt



Op 30 juli trad de wet in werking die de functie van hypotheekbewaarder afschaft. Zijn bevoegdheden en verantwoordelijkheden worden overgenomen door de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (AAPD).

Met de afschaffing van de hypotheekbewaarder schrijft de administratie geschiedenis want de functie bestond al méér dan 200 jaar en was dus letterlijk eeuwenoud. Toch was het een nodige stap om sneller te kunnen digitaliseren, de werking efficiënter te maken, een moderner personeelsbeleid te voeren en de dienstverlening te verbeteren.

Een beetje geschiedenis

De functie van hypotheekbewaarder en de organisatie van het hypotheekstelsel werd in 1790 in België geïntroduceerd door de Franse Republikeinen. De hypotheekbewaarder was van bij het begin verantwoordelijk voor de taken die hem werden opgelegd door de verschillende hypotheekwetten : het overschrijven van bepaalde akten, de inschrijving en doorhaling van bepaalde voorrechten en hypotheken, maar ook het heffen en innen van de hypothecaire lonen en retributies. De huidige functie van hypotheekbewaarder houdt op te bestaan en de aan de hypotheekbewaarder toegewezen bevoegdheden worden nu herverdeeld. De bevoegdheden op het vlak van fiscale en niet-fiscale ontvangsten worden toegewezen aan de bevoegde ontvanger Rechtszekerheid. De andere bevoegdheden die te maken hebben met het vervullen van de openbare dienst van de hypothecaire openbaarmaking worden toegewezen aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie.

Digitaliseren

Vroeger bestonden er 48 hypotheekbewaringen en minstens evenveel registratiekantoren met elk een aparte documentatie. Door de fusie van beide sectoren, registratie en hypotheken, worden twee gelijkaardige processen volledig geïntegreerd en gedigitaliseerd. Dat werkt kostenbesparend en zorgt voor een snellere verwerking van de dossiers en dus een versnelde bijwerking van de documentatie.

De dienstverlening verbeteren

In onze huidige samenleving verloopt het economisch verkeer aan een hoog tempo , waardoor het belang van een correcte en snelle aflevering van getuigschriften toeneemt. Door te digitaliseren, kunnen de aktes sneller verwerkt worden en de hypothecaire getuigschriften binnen de gestelde termijnen afgeleverd worden.

De werking efficiënter maken

Door de taken van de hypotheekbewaarder naar het niveau van de administratie te tillen, is het mogelijk om de verschillende kantoren op een uniforme wijze te laten werken. Daardoor wordt het gemakkelijker om hulp te bieden als een kantoor plots een personeelstekort of een toevloed van werk heeft. Bovendien worden de taken van de hypotheekbewaarder verdeeld over verschillende medewerkers. Door de stijging van het aantal akten was het de laatste jaren bijna onmogelijk geworden om de verwerking en de aflevering van alle akten en getuigschriften door één persoon te laten behandelen.

Een moderner personeelsbeleid voeren

De hypotheekbewaarder was verantwoordelijk voor zijn eigen personeelsbeheer. Zijn bedienden hadden bovendien een specifiek rechtsstatuut. Door van de hypotheekbedienden ambtenaren te maken, krijgen zij toegang tot dezelfde opleidingen en carrièremogelijkheden als de andere ambtenaren van de federale overheid. Bovendien hebben die medewerkers nu een meer polyvalent takenpakket wat motiverend werkt en voor een hogere jobtevredenheid


Bron: 
FOD Financiën




Artikel geplaatst n.a.v. bron:
 
Op:  01-08-2018

Artikel ongepast?

Dit artikel is ongepast

Gelieve ons te laten weten waarom u dit artikel ongepast acht.








Wil je gratis ondernemersnieuws plaatsen?
 



Meer nieuws over Belga Media Support

Antwerpen
10-12-2018

In een paar muisklikken heeft iedere btw-plichtige voortaan via MyMinfin Pro een zicht op zijn btw-rekening-courant met zijn kredieten en zijn betalingen bijgewerkt tot op de dag van consultatie. Wie? Elke btw-plichtige Wat? De btw-rekening-courant met de kredieten en de betalingen tot op de dag van consultatie. Er moet dus niet meer gewacht worden op het driemaandelijkse overzicht per brief. ...


Meer info

Belga Media Support
Tervuren
05-12-2018

De totaalrenovatie van het Afrikamuseum (Koninklijk Museum voor Midden-Afrika) is een feit. De Regie der Gebouwen trad op als bouwheer van dit uniek renovatie- en uitbreidingsproject. Na 5 jaren van hard labeur kan het publiek op zondag 9 december 2018 het Afrikamuseum in Tervuren (her)ontdekken. Waarom moest het museum gerenoveerd worden? Het museumgebouw dateert van 1910. Het ademde een...


Meer info

Belga Media Support
Antwerpen
04-12-2018

De FOD Mobiliteit en Vervoer zet zich in om burgers met een handicap aan te moedigen om zich te verplaatsen en mobiel te blijven. Ter gelegenheid van de internationale dag van personen met een handicap op maandag 3 december lanceert de FOD Mobiliteit en Vervoer een interactieve gids voor personen met een beperkte mobiliteit met de campagne “Iedereen op weg!”. U vindt deze gids op de...


Meer info

Belga Media Support
Brussel
30-11-2018

In 2017 hebben we allemaal samen 84,1 miljard kilometers met de wagen afgelegd, een lichte daling van 0,2 % ten opzichte van 2016. Na twee recordjaren is het de eerste keer sinds 2014 dat we een daling vaststellen. Dat blijkt uit een studie naar de afgelegde kilometers door Belgische voertuigen , die de FOD Mobiliteit en Vervoer jaarlijks publiceert. Deze daling van het aantal afgelegde...


Meer info

Belga Media Support



Advertenties



Klik hier voor het nieuws uit
Antwerpen | Brabant | Limburg | Kempen | Oost VL | West VL | Brussel | Kust | Maasland |

Media Partners

X
Geen vervelende pop-up meer?
Geen probleem meld je gewoon aan, de digitale krant is gratis.
Bovendien kan je ook zelf artikels plaatsen.
inVlaanderen.be gebruikt cookies en verzamelt gegevens om de gebruikersnelheid te kunnen verbeteren. Meer info: http://www.invlaanderen.be/pagina/privacy

Ok, ik snap het