5000 Vlaamse gezinnen lieten hun stem horen via de Seizoensgroente-Challenge



Zichtbaarheid en positionering van seizoensgroenten in supermarkten kunnen beter”

Supermarkten doen vandaag al heel wat inspanningen om seizoensgroenten in de kijker te stellen, maar die worden niet altijd opgemerkt door hun klanten. Dat blijkt uit een bevraging die het consumentenplatform "Ik ben meer dan mijn kassaticket" voerde onder de deelnemers van de Seizoensgroente-Challenge, die voorbije week liep. 

 

Bijna 5000 gezinnen schreven zich via meerdanmijnkassaticket.be in voor de Seizoensgroente-Challenge. "Kiezen voor seizoensgroenten is kiezen voor duurzamere boodschappen, iets wat heel erg leeft bij gezinnen", zegt Ingrid Renders, die met haar parent blog Maison Slash de actie mee uitdraagt. "Met de actie daagden we niet alleen onszelf uit om een week lang enkel met seizoensgroenten te koken, we willen ook de supermarkten aansporen om van seizoensgroenten de gemakkelijkste keuze te maken.

Niet altijd beschikbaar

In een korte enquête gaf 25% van de deelnemers bijvoorbeeld aan dat ze de noodzakelijke seizoensgroenten voor het recept moeilijk of niet vonden in de winkel. "We wisten dat eind april geen eenvoudige periode is voor seizoensgroenten", zegt Jelle Goossens van Rikolto (het vroegere Vredeseilanden) en een van de initiatiefnemers van de campagne. "Ons eerste recept was een stamppot van andijvie. Veel mensen vonden nog geen andijvie in hun supermarkt. Navraag bij een gerant leerde ons dat de Belgische andijvie nog maar een kleine twee weken wordt ingekocht en nog niet in alle winkels is geraakt."

 

Eveneens 85% van de deelnemers koppelt terug dat de seizoensgroenten niet extra zichtbaar zijn aangegeven in de supermarkten, of dat de signalisatie hen toch niet is opgevallen. Nochtans meldden de meeste supermarkten ons dat ze wel een aparte toonbank of tafel hebben met de groenten van het seizoen.

 Seizoensgroenten - what's in a name?

 "Supermarkten geven een heel brede definitie aan seizoensgroenten, en dat komt de duidelijkheid niet ten goede", zegt Jelle Goossens. "Groenten die wel afkomstig zijn uit België, maar in verwarmde kassen zijn geteeld, worden bij de seizoensgroenten ingedeeld, samen met groenten en fruit dat in Spanje of Italië 'in seizoen' is... Dat schept verwarring, leren we uit de reacties."

Geslaagde actie!

En dat is meteen het succes van deze actie. Consumenten geven aan wat zij belangrijk vinden en wat ze verwachten van supermarkten. "In de reacties vinden we veel suggesties, bijvoorbeeld om de evolutie van de seizoenen zichtbaar te maken", zegt Jelle Goossens. "Een van de reacties die we kregen, luidde: het zou leuk zou zijn als je die Belgische 'primeurgroenten' mettertijd ziet op schuiven in het rek tot ze écht in het seizoen zijn?"

 Er kan dus nog veel gebeuren om seizoensgroenten tot makkelijkste keuze te maken. "Alle supermarkten investeren vandaag al in een aanbod van seizoensrecepten om de klant te inspireren. Een betere positionering kan de winkelervaring dus alleen maar verbeteren", besluit Jelle Goossens.

 8 initiatiefnemers, 1 doel

"Ik ben meer dan mijn kassaticket" is een initiatief van Rikolto (het vroegere Vredeseilanden), Fairtrade Belgium, KVLV Vrouwen met Vaart, Femma, GezinsbondLandelijke Gilden en Test Aankoop. De mensen achter de parent blog Maison Slash zijn partner in crime om de wens van veel mensen waar te maken: dat duurzaam de makkelijkste keuze wordt in de supermarkt.

 




Artikel ongepast?

Dit artikel is ongepast

Gelieve ons te laten weten waarom u dit artikel ongepast acht.




Project: Open ondernemerschap!

Wens je meer visibiliteit, meer leads naar je onderneming of product?
Gebruik dan onze voordelige bedrijfspagina en wordt door duizenden bezoekers online gevonden!





Wil je gratis ondernemersnieuws plaatsen?
 



Meer nieuws over Redactie inVlaanderen Media Support

Mol
19-03-2019

Na meer dan 10 jaar van plannen, onderhandelen en budgetteren, werd de bouw van een nieuw kampgebouw op domein Galbergen vorige week aangevat. Voor Bart Vanmarcke, voorzitter van de VZW Speelplein Galbergen, is dit niet de enige ‘werf’: hij staat immers op de 13e plaats van de Vlaamse Open Vld lijst provincie Antwerpen. Ook gemeenteraadslid Hans Schoofs (plaats 31 Vlaams),...


Meer info

Redactie inVlaanderen Media Support
Pepingen
19-03-2019

Samen met hun trainers en enkele dappere mama's en papa's (en zussen) trotseerden ze weer en wind en staken ze de handen uit de mouwen om de omgeving rond onze velden proper te maken. Samen ruimden ze ongeveer 5-tal afvalzakken op. Deze opruimactie past in de lenteschoonmaakactie van mooimakers.


Meer info

Redactie inVlaanderen Media Support
Olen
19-03-2019

Er werd zopas geschiedenis geschreven: de Koninklijke Fanfares Sint-Isidorus uit Onze-Lieve-Vrouw Olen en Sint-Cecilia uit Tongerlo zullen voortaan verdergaan als één orkest. Onder leiding van dirigent Nico Meylemans zullen de beide ensembles vanaf maandag 18 maart een doorstart nemen onder de naam Koninklijke Fanfare Sint-Isidorus & -Cecilia. In het najaar van 2018 ondernam de...


Meer info

Redactie inVlaanderen Media Support
Wevelgem
19-03-2019

SV Wevelgem City is een bloeiende club. De eerste ploegen van de heren en de dames staan niet alleen op kop in hun competitie maar de club kende de laatste jaren een sterke groei. De club wil zich verder profileren als een club met een familiaal karakter. Bij ons is er plaats voor iedereen. Jeugdspelers kunnen er terecht in de verschillende reeksen van het interprovinciaal, gewestelijk voetbal of...


Meer info

Redactie inVlaanderen Media Support



Advertenties



Klik hier voor het nieuws uit
Antwerpen | Brabant | Limburg | Kempen | Oost VL | West VL | Brussel | Kust | Maasland |

Media Partners

X
Geen vervelende pop-up meer?
Geen probleem meld je gewoon aan, de digitale krant is gratis.
Bovendien kan je ook zelf artikels plaatsen.
inVlaanderen.be gebruikt cookies en verzamelt gegevens om de gebruikersnelheid te kunnen verbeteren. Meer info: http://www.invlaanderen.be/pagina/privacy

Ok, ik snap het