#Fanvanverliezen : Kansspelcommissie lanceert een preventiecampagne



Naar aanleiding van het Wereldkampioenschap voetbal en op initiatief van Minister van Justitie, de heer Koen Geens, lanceert de Kansspelcommissie een preventiecampagne voor online sportweddenschappen

Het Wereldkampioenschap komt eraan en de publiciteitsstorm ook[1]. De kans is groot dat vele jongeren in aanraking komen met verleidelijke online sportweddenschappen. Spelers met gokgerelateerde stoornissen wagen hun eerste gok op de gemiddelde leeftijd van ongeveer 20 jaar. Dat is 5 jaar eerder dan de niet-problematische spelers[2]. Om deze kwetsbare spelers te beschermen, neemt de Kansspelcommissie als toezichthouder op de kansspelen het voortouw en lanceert ze een ludieke preventiecampagne die gericht is op jongeren en hun omgeving. 

De campagne van onze Rode Duivels op het Wereldkampioenschap voetbal in Rusland ziet er veelbelovend uit. Maar jongeren gebruiken tijdens de wedstrijden steeds meer hun smartphone om het verloop van de winstkansen te volgen op de sites voor sportweddenschappen. Die sites bestoken hen voortdurend met reclameboodschappen en berichten. Resultaat: ze missen het voetbalspektakel en verliezen soms veel geld.

Maar wat nog erger is: een deel van die jongeren kan, zoals 5,2 % van de Belgische volwassenen[3] (ongeveer 500.000 personen), psychische problemen krijgen (angst, depressie, slaapproblemen) of zelfs in een vicieuze verslavingscirkel terechtkomen. Dat zorgt voor veel ellende bij de speler en zijn omgeving.

Gokken is geen bron van inkomsten

Kansspelen hebben altijd bestaan maar toch moeten er nu maatregelen genomen worden. Met de komst van online kansspelen en de enorme bedragen die worden besteed aan reclame is het van essentieel belang dat we jongeren en de meest kwetsbaren aanzetten tot voorzichtigheid en dat we hen informeren over de gevaren van excessief gokgedrag.

Naast toezicht houden op kansspelaanbieders wil de Kansspelcommissie ook preventieve maatregelen nemen door het lanceren van een grootschalige bewustmakingscampagne. Die campagne heeft een duidelijke boodschap: gokken is geen duurzame bron van inkomsten.

Met de FC Losers, #Fanvanverliezen

Niets werkt beter dan humor om complexe onderwerpen aan te pakken. De campagne #Fanvanverliezen vestigt de aandacht op het feit dat de winstkansen bij online gokken zo klein zijn dat je bijna graag moet verliezen om je blind in het spel te gooien.

Brusselse voorbijgangers ondervonden het bij een experiment dat gefilmd werd met verborgen camera. Ze werden aangetrokken door de prestaties van een geweldige ballenjongleur. Zijn coach moedigde de omstaanders aan om te wedden op de kunstjes van zijn beschermeling.

Resultaat: Telkens opnieuw, als bij toeval, verstoorde een onvoorzien element de act van de ballengoochelaar. Als troostprijs overhandigde de coach aan de ongelukkige gokkers een truitje van FC Losers, een fictieve club van deelnemers aan sportweddenschappen die helaas geld verloren hebben.

De video wordt gepromoot op de sociale netwerken en via een mediacampagne. Op het einde verwijst hij jongeren naar de preventiesite www.fanvanverliezen.be. Daar kunnen ze terecht voor advies, vinden ze adressen om hulp te zoeken, evenals informatie over de manier waarop ze zich kunnen laten uitsluiten van gokken als ze de controle over hun gokgedrag verliezen. Spelers en hun omgeving kunnen 24/7 terecht op de gratis hulplijn SOS SPELEN via 0800/35.777.

Aanbevelingen van de Kansspelcommissie

  •  Als je jonger bent dan 18 jaar is gokken verboden. Als je online gokt, doe dat dan alleen op sites die worden gecontroleerd door de Kansspelcommissie.
  • Bepaal jouw maximale inzet (beslis vóór het WK hoeveel je maximaal wil uitgeven)
  • Samen met vrienden of familie van de wedstrijd genieten moet primeren
  • Als je de controle verliest, kan je jezelf bij de Kansspelcommissie laten uitsluiten om te gokken

Van gokken word je niet rijk 




Artikel ongepast?

Dit artikel is ongepast

Gelieve ons te laten weten waarom u dit artikel ongepast acht.








Heb je nieuws te melden?
 



Meer nieuws over Redactie inVlaanderen

Bonheiden
21-06-2018

BONHEIDEN – Twee zussen laten met hun vernieuwende en verfrissende concepten een nieuwe wind door eventland waaien. PineAppleZZ, het eventbureau van Michèle en Charlotte, wil komaf maken met standaard events of feestjes en resoluut kiezen voor hip, trendy en fris. Het is niet uitzonderlijk dat particulieren en bedrijven de uitwerking en organisatie van een feest uitbesteden aan...


Meer info

Redactie inVlaanderen
Geel
21-06-2018

De gemeenteraadsverkiezingen in Geel kondigen zich als bijzonder spannend aan. Ook in de pre-campagne gaat het er soms al behoorlijk pittig aan toe tussen de deelnemende partijen. Toch is de overgrote meerderheid van de Geelse partijen er samen in geslaagd om over de partijgrenzen heen een gezamenlijke denkoefening over burgerparticipatie eensgezind en dus met succes af te sluiten. Een werkgroep...


Meer info

Redactie inVlaanderen
Machelen
20-06-2018

In februari 2017 keurde de gemeenteraad de PPS overeenkomst goed met de firma Matexi voor de kernversterking van het dorpscentrum van Machelen. Behoudens de sloop van oude gebouwen, het bouwen van nieuwe betaalbare woongelegenheden, de bouw van een nieuwe en groter kinderdagverblijf, het voorzien van nieuwe straten en groene plekken en doorsteken in de dorpskern, voorzag deze overeenkomst ook...


Meer info

Redactie inVlaanderen
Harelbeke
20-06-2018

N-VA Harelbeke houdt koers! N-VA Harelbeke wenst bij de komende legislatuurperiode verder te gaan op de ingeslagen weg. Er werd veel verwezenlijkt, maar het werk is niet voorbij. De zaken die door N-VA in werking gesteld werden, vormen de basis voor toekomstige plannen om van Harelbeke een aanlokkelijke en attractieve stad te maken die de inwoners vooropstelt. De partij heeft zich groot gemaakt...


Meer info

Redactie inVlaanderen



Advertenties



Klik hier voor het nieuws uit
Antwerpen | Brabant | Limburg | Kempen | Oost VL | West VL | Brussel | Kust |

Media Partners

X
Geen vervelende pop-up meer?
Geen probleem meld je gewoon aan, de digitale krant is gratis.
Bovendien kan je ook zelf artikels plaatsen.
Deze site gebruikt cookies

Ok, ik snap het