Onderneemster Katlijn Voordeckers stelt boek VerMERKvuldig! voor.



In drie stappen naar méér mond-tot-mondreclame

 

Hoe krijg je mensen aan het praten over je merk, en waar moet je zeker op letten om die positieve mond-tot-mondreclame niet naar de vaantjes te helpen?

 

Mond-tot-mondreclame kan je merk maken of … kraken. In haar boek, VerMERKvuldig!, dat Katlijn Voordeckers, zaakvoerder van Opmerkelijk, op 22 februari lanceert, inspireert ze eigenaar-ondernemers met drie stappen om hun mond-tot-mondreclame te vermenigvuldigen. “Het VerMERKvuldigmodel is meer dan een instrument om je merk bekender te maken,” legt Katlijn uit. Het kan tevens een grote bijdrage leveren aan je werking en je strategie als merk.” In het boek staat ze niet alleen stil bij hoe je je positieve mond-tot-mondreclame kunt vergroten, aan de hand van een aantal echte eyeopeners leer je ook wat je zeker niet of net wel moet doen om negatieve mond-tot-mondreclame te vermijden. Zaken waar je als ondernemer misschien niet bij stilstaat, terwijl ze soms zo een grote impact hebben zijn. Eén ding is zeker, na het lezen van het boek kan en wil je meteen aan de slag.

 

De wereld waarin we leven wordt alsmaar complexer. Dat geldt zeker ook voor ondernemers. Telde het dorp waarin je woonde vroeger maar één advocaat en was de keuze snel gemaakt als je er eentje nodig had, dan heb je vandaag de luxe om uitgebreid te kiezen. Die luxe als klant is voor ondernemers een hele uitdaging geworden. Want hoe overtuig je potentiële klanten om voor jouw diensten of product te kiezen? Hoe onderscheid je je duidelijk van de rest? En hoe zorg je ervoor dat mensen over je merk gaan praten om de rest van de wereld te overtuigen van jouw meerwaarde? In haar boek VerMERKvuldig! slaagt Katlijn Voordeckers, die met Opmerkelijk groeiende ondernemers adviseert en begeleidt in de strategische uitbouw en versterking van hun merk, erin om wetenschappelijke inzichten heel praktisch en duidelijk te vertalen naar de leefwereld van de eigenaar-ondernemer die snel resultaat wilt zien van zijn inspanningen. Dat maakt het boek tot een must-read voor eigenaars-ondernemers én hun team.

 

“Mond-tot-mondreclame speelt een grote rol in het succes – of het uitblijven ervan – van je onderneming. En dat weet natuurlijk iedere ondernemer wel. Alleen: goede mond-tot-mondreclame is niet iets wat zomaar uit de lucht komt vallen,” lacht Katlijn. “Binnen OpmerKelijk, maar ook voordien, toen ik nog als kmo-adviseur in de banksector werkte, viel het me op dat heel wat ondernemers kansen om hun mond-tot-mondreclame te optimaliseren onbenut lieten. Eens de basis voor een goede mond-tot-mondreclame is gelegd, laten ondernemers vaak heel veel kansen liggen om die zorgvuldig opgebouwde mond-tot-mondreclame in stand te houden of uit te breiden, of te vermijden dat er negatieve reclame komt. Zo kan een eigenaar-ondernemer of kunnen zijn werknemer(s) door heel veel kleine zaken zijn goede mond-tot-mondreclame naar de vaantjes helpen.

“Het kost natuurlijk wel wat inspanningen om je mond-tot-mondreclame aan te zwengelen,” vervolgt Katlijn. “Je moet best wel actief zijn. In het boek heb ik een duidelijke en haalbare structuur aangebracht. Ik ben zelf een ondernemer, dus ik begrijp maar al te goed hoe kostbaar de tijd van andere ondernemers is (lacht).”

 

Het belang van de mensen rondom je merk

Katlijn leert ondernemers met dit boek om hun merk in drie eenvoudige stappen – identificeren, communiceren en integreren – te versterken en meer mensen over hun zaak aan het praten te krijgen. “De eerste stukken van het boek gaan dieper in op je branding en communicatie. Een goede branding is immers essentieel, want als je zelf niet weet waar je merk voor staat, hoe wil je dan dat anderen dat weten laat staan dat ze dat zullen delen met de buitenwereld?”

“Eens je weet waar je merk voor staat, is het hoog tijd om die mond-tot-mondreclame te stimuleren. Maar hoe pak je dat nu aan? En wie moet er over je merk gaan praten? Wat is het verschil tussen een fan en een ambassadeur van je merk? En waarom wordt er tegenwoordig zoveel belang gehecht aan social influencers, terwijl je niet altijd stilstaat bij het belang van gewone beïnvloeders van je merk? “De mensen rondom je merk zijn zo ontzettend belangrijk,” aldus Katlijn. “Zij staan immers veel dichter bij je merk dan de social influencers én kunnen dus vaak niet alleen méér betekenen in positieve zin, maar ook in negatieve zin. Denk maar aan de leveranciers met wie je samenwerkt, bedrijven die dezelfde klanten hebben maar andere diensten leveren, mensen in dezelfde netwerkvereniging … Hun impact is niet te onderschatten.”

 

Kleine dingen

In het laatste luik leer je tot slot hoe je je branding en communicatie integreert in je dagelijkse werking. “Je zorgvuldig opgebouwde mond-tot-mondreclame kan je jammer genoeg ook in een mum van tijd tenietdoen,” aldus Katlijn. “Dit deel staat dan ook boordevol eyeopeners, als ik de proeflezers mag geloven. Waardevolle, nuttige tips & tricks die soms heel vanzelfsprekend of net heel verrassend zijn, en toch zie ik in de praktijk vaak dat ondernemers en hun werknemers er niet bij stilstaan. Dit laatste stuk is dan ook niet alleen interessant voor de eigenaar-ondernemer, maar beslist ook voor zijn team. Het risico op slapeloze nachten is groot eens je dit aan het lezen bent, want dan wil je meteen actie ondernemen en dingen aanpakken in je bedrijf (lacht).”

 

“Het gaat over weten wat je zegt en niet alles zeggen wat je weet, en over doen wat je zegt en zeggen wat je doet. Heb je als ondernemer een privéafspraak overdag? Zorg er dan zeker voor dat je weet wat je werknemers aan je klanten vertellen. Beloof je een klant een offerte na 24 uur? Doe er dan alles aan om die belofte waar te maken of breng de klant er tenminste van op de hoogte als het toch wat later zal zijn. Die aanpak is niet alleen belangrijk voor je klanten, ook een afspraak met bijvoorbeeld een van je beïnvloeders zoals iemand uit je netwerk kan bijdragen tot een positieve of negatieve indruk die een impact kan hebben op de verdere mond-tot-mondreclame. Behandel dus ook niet-klanten als koningen. In het boek bundel ik tal van inspirerende voorbeelden op een heldere en gestructureerde manier en – niet onbelangrijk – zonder belerend te willen zijn. Maar geloof me vrij, je zal met een heel andere blik naar je bedrijf kijken na het lezen ervan (lacht).”

 

Kan je na het lezen van het boek nog ondersteuning en advies gebruiken? Dan kan je bij OpmerKelijk niet alleen terecht voor een volledig brandingtraject, maar ook voor een VerMERKvuldigscan. “In een VerMERKvuldigscan nemen we je merk onder de loep en gaan we na hoever je met je bedrijf staat, overlopen we enkele aandachtspunten waar je nog kan bijsturen en hoe je dat het best kunt aanpakken.” In september vindt er, in samenwerking met UHasselt, ook een OpmerKelijk-Sofia Academy voor vrouwelijke ondernemers plaats rond het thema branding. Tijdens twee academisch onderbouwde sessies en één praktijkgerichte workshop leer je hoe je je bedrijf meer verMERKvuldigingskracht kan geven vanuit een sterke merkidentiteit en een gerichte communicatie. Meer info vind je via deze link.

 

Het boek VerMERKvuldig! is verschenen bij Lannoo Campus en ligt in de winkel vanaf 23 februari 2018.

 

Over Katlijn Voordeckers

Katlijn Voordeckers is zaakvoerder van OpmerKelijk en gespecialiseerd in branding en communicatie. Als master in de toegepaste economische wetenschappen met een jarenlange ervaring als kmo-adviseur in de banksector begeleidt ze eigenaar-ondernemers met hun strategische groei en de versterking van hun merk. De focus van OpmerKelijk ligt vooral op groeiende bedrijven, maar ook starters met een sterk businessidee zijn welkom.

 

OpmerKelijk identificeert merken, ontwikkelt creatieve concepten en helpt bedrijven vervolgens om hun branding doeltreffend te communiceren met de wereld en te integreren in hun werking. Zo krijgen ze meer focus en ontplooien ze hun groeipotentieel als sterk merk met een sterk netwerk.

 

https://opmerkelijk.be/

Facebook: https://www.facebook.com/OpmerKelijkBrandConsulting




Artikel ongepast?

Dit artikel is ongepast

Gelieve ons te laten weten waarom u dit artikel ongepast acht.




Project: Open ondernemerschap!

Wens je meer visibiliteit, meer leads naar je onderneming of product?
Gebruik dan onze voordelige bedrijfspagina en wordt door duizenden bezoekers online gevonden!





Heb je ondernemersnieuws?
 



Meer nieuws over Redactie inVlaanderen

Hasselt
22-05-2018

Zondag 27 mei 2018 Geleid bezoek 'Oud Kerkhof’ Het Oud-Kerkhof is sinds 2004 beschermd als monument. Tot 1930 was het de enige officiële begraafplaats in de stad. Het is vandaag een open museum voor zowel liefhebbers van de natuur als voor liefhebbers van de Hasseltse geschiedenis, doordat de hele Hasseltse beau monde er begraven ligt. De gids zal uitleg geven over de...


Meer info

Redactie inVlaanderen
Dendermonde
22-05-2018

Op zondag 27 mei aanstaande is het opnieuw Bike Boulevard in Dendermonde. Het gratis fietsevent in het William Bruyninckxpark met naar jaarlijkse gewoonte verschillende bands en DJ’s die zorgen voor de muzikale entertainment, heerlijke foodtrucks, kidscorner, bars en gezellige zithoeken. Het bezienswaardige dit jaar is een niet vaak geziene sport, Bike Polo, dat gespeeld word in een...


Meer info

Redactie inVlaanderen
Mechelen
22-05-2018

Dit najaar starten de bouwwerken voor een gloednieuwe zorgsite met woonzorgcentrum en assistentiewoningen aan de Brusselsesteenweg 245 in Mechelen. Vandaag werd de naam ‘Rembertus’ onthuld, alsook enkele 3D-simulaties van het nieuwbouwproject. Rembertus wordt zo een nieuwe en belangrijke schakel in het ouderenzorgaanbod in Mechelen. Het Mechelse stadsbestuur tekende present bij de...


Meer info

Redactie inVlaanderen
Mechelen
22-05-2018

Mechelen, dinsdag 22 mei – Wendy en Vincent, de oprichters achter de “Peloton de Paris” concept store in Mechelen en allebei erg gepassioneerd in alles omtrent de wielersport, organiseren op zaterdag 26 en zondag 27 mei een tweedaags ‘Bikepacking event’ van Mechelen naar Roubaix, en terug. Het betreft een uniek evenement en een vernieuwend concept. Niet alleen is de...


Meer info

Redactie inVlaanderen



Advertenties



Klik hier voor het nieuws uit
Antwerpen | Brabant | Limburg | Kempen | Oost VL | West VL | Brussel | Kust |

Media Partners

X
Geen vervelende pop-up meer?
Geen probleem meld je gewoon aan, de digitale krant is gratis.
Bovendien kan je ook zelf artikels plaatsen.
Deze site gebruikt cookies

Ok, ik snap het