Onderneemster Katlijn Voordeckers stelt boek VerMERKvuldig! voor.



In drie stappen naar méér mond-tot-mondreclame

 

Hoe krijg je mensen aan het praten over je merk, en waar moet je zeker op letten om die positieve mond-tot-mondreclame niet naar de vaantjes te helpen?

 

Mond-tot-mondreclame kan je merk maken of … kraken. In haar boek, VerMERKvuldig!, dat Katlijn Voordeckers, zaakvoerder van Opmerkelijk, op 22 februari lanceert, inspireert ze eigenaar-ondernemers met drie stappen om hun mond-tot-mondreclame te vermenigvuldigen. “Het VerMERKvuldigmodel is meer dan een instrument om je merk bekender te maken,” legt Katlijn uit. Het kan tevens een grote bijdrage leveren aan je werking en je strategie als merk.” In het boek staat ze niet alleen stil bij hoe je je positieve mond-tot-mondreclame kunt vergroten, aan de hand van een aantal echte eyeopeners leer je ook wat je zeker niet of net wel moet doen om negatieve mond-tot-mondreclame te vermijden. Zaken waar je als ondernemer misschien niet bij stilstaat, terwijl ze soms zo een grote impact hebben zijn. Eén ding is zeker, na het lezen van het boek kan en wil je meteen aan de slag.

 

De wereld waarin we leven wordt alsmaar complexer. Dat geldt zeker ook voor ondernemers. Telde het dorp waarin je woonde vroeger maar één advocaat en was de keuze snel gemaakt als je er eentje nodig had, dan heb je vandaag de luxe om uitgebreid te kiezen. Die luxe als klant is voor ondernemers een hele uitdaging geworden. Want hoe overtuig je potentiële klanten om voor jouw diensten of product te kiezen? Hoe onderscheid je je duidelijk van de rest? En hoe zorg je ervoor dat mensen over je merk gaan praten om de rest van de wereld te overtuigen van jouw meerwaarde? In haar boek VerMERKvuldig! slaagt Katlijn Voordeckers, die met Opmerkelijk groeiende ondernemers adviseert en begeleidt in de strategische uitbouw en versterking van hun merk, erin om wetenschappelijke inzichten heel praktisch en duidelijk te vertalen naar de leefwereld van de eigenaar-ondernemer die snel resultaat wilt zien van zijn inspanningen. Dat maakt het boek tot een must-read voor eigenaars-ondernemers én hun team.

 

“Mond-tot-mondreclame speelt een grote rol in het succes – of het uitblijven ervan – van je onderneming. En dat weet natuurlijk iedere ondernemer wel. Alleen: goede mond-tot-mondreclame is niet iets wat zomaar uit de lucht komt vallen,” lacht Katlijn. “Binnen OpmerKelijk, maar ook voordien, toen ik nog als kmo-adviseur in de banksector werkte, viel het me op dat heel wat ondernemers kansen om hun mond-tot-mondreclame te optimaliseren onbenut lieten. Eens de basis voor een goede mond-tot-mondreclame is gelegd, laten ondernemers vaak heel veel kansen liggen om die zorgvuldig opgebouwde mond-tot-mondreclame in stand te houden of uit te breiden, of te vermijden dat er negatieve reclame komt. Zo kan een eigenaar-ondernemer of kunnen zijn werknemer(s) door heel veel kleine zaken zijn goede mond-tot-mondreclame naar de vaantjes helpen.

“Het kost natuurlijk wel wat inspanningen om je mond-tot-mondreclame aan te zwengelen,” vervolgt Katlijn. “Je moet best wel actief zijn. In het boek heb ik een duidelijke en haalbare structuur aangebracht. Ik ben zelf een ondernemer, dus ik begrijp maar al te goed hoe kostbaar de tijd van andere ondernemers is (lacht).”

 

Het belang van de mensen rondom je merk

Katlijn leert ondernemers met dit boek om hun merk in drie eenvoudige stappen – identificeren, communiceren en integreren – te versterken en meer mensen over hun zaak aan het praten te krijgen. “De eerste stukken van het boek gaan dieper in op je branding en communicatie. Een goede branding is immers essentieel, want als je zelf niet weet waar je merk voor staat, hoe wil je dan dat anderen dat weten laat staan dat ze dat zullen delen met de buitenwereld?”

“Eens je weet waar je merk voor staat, is het hoog tijd om die mond-tot-mondreclame te stimuleren. Maar hoe pak je dat nu aan? En wie moet er over je merk gaan praten? Wat is het verschil tussen een fan en een ambassadeur van je merk? En waarom wordt er tegenwoordig zoveel belang gehecht aan social influencers, terwijl je niet altijd stilstaat bij het belang van gewone beïnvloeders van je merk? “De mensen rondom je merk zijn zo ontzettend belangrijk,” aldus Katlijn. “Zij staan immers veel dichter bij je merk dan de social influencers én kunnen dus vaak niet alleen méér betekenen in positieve zin, maar ook in negatieve zin. Denk maar aan de leveranciers met wie je samenwerkt, bedrijven die dezelfde klanten hebben maar andere diensten leveren, mensen in dezelfde netwerkvereniging … Hun impact is niet te onderschatten.”

 

Kleine dingen

In het laatste luik leer je tot slot hoe je je branding en communicatie integreert in je dagelijkse werking. “Je zorgvuldig opgebouwde mond-tot-mondreclame kan je jammer genoeg ook in een mum van tijd tenietdoen,” aldus Katlijn. “Dit deel staat dan ook boordevol eyeopeners, als ik de proeflezers mag geloven. Waardevolle, nuttige tips & tricks die soms heel vanzelfsprekend of net heel verrassend zijn, en toch zie ik in de praktijk vaak dat ondernemers en hun werknemers er niet bij stilstaan. Dit laatste stuk is dan ook niet alleen interessant voor de eigenaar-ondernemer, maar beslist ook voor zijn team. Het risico op slapeloze nachten is groot eens je dit aan het lezen bent, want dan wil je meteen actie ondernemen en dingen aanpakken in je bedrijf (lacht).”

 

“Het gaat over weten wat je zegt en niet alles zeggen wat je weet, en over doen wat je zegt en zeggen wat je doet. Heb je als ondernemer een privéafspraak overdag? Zorg er dan zeker voor dat je weet wat je werknemers aan je klanten vertellen. Beloof je een klant een offerte na 24 uur? Doe er dan alles aan om die belofte waar te maken of breng de klant er tenminste van op de hoogte als het toch wat later zal zijn. Die aanpak is niet alleen belangrijk voor je klanten, ook een afspraak met bijvoorbeeld een van je beïnvloeders zoals iemand uit je netwerk kan bijdragen tot een positieve of negatieve indruk die een impact kan hebben op de verdere mond-tot-mondreclame. Behandel dus ook niet-klanten als koningen. In het boek bundel ik tal van inspirerende voorbeelden op een heldere en gestructureerde manier en – niet onbelangrijk – zonder belerend te willen zijn. Maar geloof me vrij, je zal met een heel andere blik naar je bedrijf kijken na het lezen ervan (lacht).”

 

Kan je na het lezen van het boek nog ondersteuning en advies gebruiken? Dan kan je bij OpmerKelijk niet alleen terecht voor een volledig brandingtraject, maar ook voor een VerMERKvuldigscan. “In een VerMERKvuldigscan nemen we je merk onder de loep en gaan we na hoever je met je bedrijf staat, overlopen we enkele aandachtspunten waar je nog kan bijsturen en hoe je dat het best kunt aanpakken.” In september vindt er, in samenwerking met UHasselt, ook een OpmerKelijk-Sofia Academy voor vrouwelijke ondernemers plaats rond het thema branding. Tijdens twee academisch onderbouwde sessies en één praktijkgerichte workshop leer je hoe je je bedrijf meer verMERKvuldigingskracht kan geven vanuit een sterke merkidentiteit en een gerichte communicatie. Meer info vind je via deze link.

 

Het boek VerMERKvuldig! is verschenen bij Lannoo Campus en ligt in de winkel vanaf 23 februari 2018.

 

Over Katlijn Voordeckers

Katlijn Voordeckers is zaakvoerder van OpmerKelijk en gespecialiseerd in branding en communicatie. Als master in de toegepaste economische wetenschappen met een jarenlange ervaring als kmo-adviseur in de banksector begeleidt ze eigenaar-ondernemers met hun strategische groei en de versterking van hun merk. De focus van OpmerKelijk ligt vooral op groeiende bedrijven, maar ook starters met een sterk businessidee zijn welkom.

 

OpmerKelijk identificeert merken, ontwikkelt creatieve concepten en helpt bedrijven vervolgens om hun branding doeltreffend te communiceren met de wereld en te integreren in hun werking. Zo krijgen ze meer focus en ontplooien ze hun groeipotentieel als sterk merk met een sterk netwerk.

 

https://opmerkelijk.be/

Facebook: https://www.facebook.com/OpmerKelijkBrandConsulting




Artikel ongepast?

Dit artikel is ongepast

Gelieve ons te laten weten waarom u dit artikel ongepast acht.




Project: Open ondernemerschap!

Wens je meer visibiliteit, meer leads naar je onderneming of product?
Gebruik dan onze voordelige bedrijfspagina en wordt door duizenden bezoekers online gevonden!





Wil je gratis ondernemersnieuws plaatsen?
 



Meer nieuws over Redactie inVlaanderen Media Support

Wevelgem
15-10-2018

Volgend weekend gaat Buren bij Kunstenaars opnieuw door. In Wevelgem alleen al kunnen je 44 ateliers gaan bezoeken, en in verschillende ateliers kun je meerdere kunstenaars en hun werken bezoeken. Ze allemaal opnoemen zou heel veel plaats innemen, daarom beperken we ons tot onze SYL-leden: - Marc Doornaert (bodypainting, painttattoos, beeldende kunst) Nieuwstraat 45, 8560 WEVELGEM...


Meer info

Redactie inVlaanderen Media Support
Brussel
15-10-2018

Oktober, 2018 – Op 13 oktober 2018 begeleidden UPS werknemers uit het distributiecentrum in Diegem de kinderen van Villa Pilifs, een non-profit organisatie in Neder-Over-Heembeek die kinderen en volwassenen met mentale of gedragsproblemen begeleidt, op een leuke daguitstap in de dierentuin van Planckendael in Muizen. Over Villa Pilifs Villa Pilifs is een opvangcentrum voor mensen met...


Meer info

Redactie inVlaanderen Media Support
Mechelen
15-10-2018

De kiezer heeft gesproken. Het Vlaams Belang is landelijk naast Groen de grote overwinnaar van deze verkiezingen. In Mechelen is het naast PVDA en Stadslijst de enige partij die vooruit gaat. Tegen de stadslijst, een kartel van drie partijen met twee bekende nationale figuren en een geldverslindende propagandamachine waarop zelfs Joseph Goebbels jaloers zou zijn is het moeilijk optornen. In die...


Meer info

Redactie inVlaanderen Media Support
Bree
15-10-2018

28/10/2018 VAN 14u. – 16u. Infobord GrensPark Kempen~Broek aan de Pollismolen, Molenstraat 56, Opitter (Bree) Dit unieke stukje Kempen~Broek, waar de Itterbeek zich diep heeft ingesneden in het Kempens Plateau, is het decor voor een herfstwandeling! De Verkenner laat je genieten van de herfst in al zijn kleurenpracht. Prijs: 2 € per persoon of 5 € per gezin. Inschrijven...


Meer info

Redactie inVlaanderen Media Support



Advertenties



Klik hier voor het nieuws uit
Antwerpen | Brabant | Limburg | Kempen | Oost VL | West VL | Brussel | Kust | Maasland |

Media Partners

X
Geen vervelende pop-up meer?
Geen probleem meld je gewoon aan, de digitale krant is gratis.
Bovendien kan je ook zelf artikels plaatsen.
inVlaanderen.be gebruikt cookies en verzamelt gegevens om de gebruikersnelheid te kunnen verbeteren. Meer info: http://www.invlaanderen.be/pagina/privacy

Ok, ik snap het