De functie van hypotheekbewaarder verdwijnt



Op 30 juli trad de wet in werking die de functie van hypotheekbewaarder afschaft. Zijn bevoegdheden en verantwoordelijkheden worden overgenomen door de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (AAPD).

Met de afschaffing van de hypotheekbewaarder schrijft de administratie geschiedenis want de functie bestond al méér dan 200 jaar en was dus letterlijk eeuwenoud. Toch was het een nodige stap om sneller te kunnen digitaliseren, de werking efficiënter te maken, een moderner personeelsbeleid te voeren en de dienstverlening te verbeteren.

Een beetje geschiedenis

De functie van hypotheekbewaarder en de organisatie van het hypotheekstelsel werd in 1790 in België geïntroduceerd door de Franse Republikeinen. De hypotheekbewaarder was van bij het begin verantwoordelijk voor de taken die hem werden opgelegd door de verschillende hypotheekwetten : het overschrijven van bepaalde akten, de inschrijving en doorhaling van bepaalde voorrechten en hypotheken, maar ook het heffen en innen van de hypothecaire lonen en retributies. De huidige functie van hypotheekbewaarder houdt op te bestaan en de aan de hypotheekbewaarder toegewezen bevoegdheden worden nu herverdeeld. De bevoegdheden op het vlak van fiscale en niet-fiscale ontvangsten worden toegewezen aan de bevoegde ontvanger Rechtszekerheid. De andere bevoegdheden die te maken hebben met het vervullen van de openbare dienst van de hypothecaire openbaarmaking worden toegewezen aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie.

Digitaliseren

Vroeger bestonden er 48 hypotheekbewaringen en minstens evenveel registratiekantoren met elk een aparte documentatie. Door de fusie van beide sectoren, registratie en hypotheken, worden twee gelijkaardige processen volledig geïntegreerd en gedigitaliseerd. Dat werkt kostenbesparend en zorgt voor een snellere verwerking van de dossiers en dus een versnelde bijwerking van de documentatie.

De dienstverlening verbeteren

In onze huidige samenleving verloopt het economisch verkeer aan een hoog tempo , waardoor het belang van een correcte en snelle aflevering van getuigschriften toeneemt. Door te digitaliseren, kunnen de aktes sneller verwerkt worden en de hypothecaire getuigschriften binnen de gestelde termijnen afgeleverd worden.

De werking efficiënter maken

Door de taken van de hypotheekbewaarder naar het niveau van de administratie te tillen, is het mogelijk om de verschillende kantoren op een uniforme wijze te laten werken. Daardoor wordt het gemakkelijker om hulp te bieden als een kantoor plots een personeelstekort of een toevloed van werk heeft. Bovendien worden de taken van de hypotheekbewaarder verdeeld over verschillende medewerkers. Door de stijging van het aantal akten was het de laatste jaren bijna onmogelijk geworden om de verwerking en de aflevering van alle akten en getuigschriften door één persoon te laten behandelen.

Een moderner personeelsbeleid voeren

De hypotheekbewaarder was verantwoordelijk voor zijn eigen personeelsbeheer. Zijn bedienden hadden bovendien een specifiek rechtsstatuut. Door van de hypotheekbedienden ambtenaren te maken, krijgen zij toegang tot dezelfde opleidingen en carrièremogelijkheden als de andere ambtenaren van de federale overheid. Bovendien hebben die medewerkers nu een meer polyvalent takenpakket wat motiverend werkt en voor een hogere jobtevredenheid


Bron: 
FOD Financiën




Artikel geplaatst n.a.v. bron:
 
Op:  01-08-2018

Artikel ongepast?

Dit artikel is ongepast

Gelieve ons te laten weten waarom u dit artikel ongepast acht.




Project: Open ondernemerschap!

Wens je meer visibiliteit, meer leads naar je onderneming of product?
Gebruik dan onze voordelige bedrijfspagina en wordt door duizenden bezoekers online gevonden!





Wil je gratis ondernemersnieuws plaatsen?
 



Meer nieuws over Belga Media Support

Antwerpen
14-12-2018

Waterbouwkundig Laboratorium, Antwerpen. Op initiatief van de Vlaamse overheid bekeken een 30-tal klimaatexperts de klimaatscenario’s voor de Vlaamse Kust. De bekomen scenario’s zullen de basis vormen voor toekomstige onderzoeken en beleidsbeslissingen omtrent kustverdediging, overstromings-, verziltings- en droogteproblematiek in onze kustregio. Na het herfstweer van afgelopen...


Meer info

Belga Media Support
Tienen
11-12-2018

Sinds het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) begonnen is met de herinrichting van de Tiense Vesten, is het aanzicht van de Vesten grondig veranderd. Voetgangers en fietsers kunnen zich in alle veiligheid verplaatsen over de nieuwe voet- en fietspaden, kruispunten worden overzichtelijker, … maar de Vesten worden er ook mooier en aangenamer op. De verfraaiing van de Vesten komt er dankzij de...


Meer info

Belga Media Support
Brussel
11-12-2018

Het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG) en het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering (RIZIV) lanceren een informatiecampagne om patiënten te informeren over biologische geneesmiddelen en om het voorschrijven van biosimilaire geneesmiddelen aan te moedigen. Biologische geneesmiddelen zijn vaak essentieel voor de behandeling van ernstige en...


Meer info

Belga Media Support
Antwerpen
10-12-2018

In een paar muisklikken heeft iedere btw-plichtige voortaan via MyMinfin Pro een zicht op zijn btw-rekening-courant met zijn kredieten en zijn betalingen bijgewerkt tot op de dag van consultatie. Wie? Elke btw-plichtige Wat? De btw-rekening-courant met de kredieten en de betalingen tot op de dag van consultatie. Er moet dus niet meer gewacht worden op het driemaandelijkse overzicht per brief. ...


Meer info

Belga Media Support



Advertenties



Klik hier voor het nieuws uit
Antwerpen | Brabant | Limburg | Kempen | Oost VL | West VL | Brussel | Kust | Maasland |

Media Partners

X
Geen vervelende pop-up meer?
Geen probleem meld je gewoon aan, de digitale krant is gratis.
Bovendien kan je ook zelf artikels plaatsen.
inVlaanderen.be gebruikt cookies en verzamelt gegevens om de gebruikersnelheid te kunnen verbeteren. Meer info: http://www.invlaanderen.be/pagina/privacy

Ok, ik snap het