De functie van hypotheekbewaarder verdwijnt



Op 30 juli trad de wet in werking die de functie van hypotheekbewaarder afschaft. Zijn bevoegdheden en verantwoordelijkheden worden overgenomen door de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (AAPD).

Met de afschaffing van de hypotheekbewaarder schrijft de administratie geschiedenis want de functie bestond al méér dan 200 jaar en was dus letterlijk eeuwenoud. Toch was het een nodige stap om sneller te kunnen digitaliseren, de werking efficiënter te maken, een moderner personeelsbeleid te voeren en de dienstverlening te verbeteren.

Een beetje geschiedenis

De functie van hypotheekbewaarder en de organisatie van het hypotheekstelsel werd in 1790 in België geïntroduceerd door de Franse Republikeinen. De hypotheekbewaarder was van bij het begin verantwoordelijk voor de taken die hem werden opgelegd door de verschillende hypotheekwetten : het overschrijven van bepaalde akten, de inschrijving en doorhaling van bepaalde voorrechten en hypotheken, maar ook het heffen en innen van de hypothecaire lonen en retributies. De huidige functie van hypotheekbewaarder houdt op te bestaan en de aan de hypotheekbewaarder toegewezen bevoegdheden worden nu herverdeeld. De bevoegdheden op het vlak van fiscale en niet-fiscale ontvangsten worden toegewezen aan de bevoegde ontvanger Rechtszekerheid. De andere bevoegdheden die te maken hebben met het vervullen van de openbare dienst van de hypothecaire openbaarmaking worden toegewezen aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie.

Digitaliseren

Vroeger bestonden er 48 hypotheekbewaringen en minstens evenveel registratiekantoren met elk een aparte documentatie. Door de fusie van beide sectoren, registratie en hypotheken, worden twee gelijkaardige processen volledig geïntegreerd en gedigitaliseerd. Dat werkt kostenbesparend en zorgt voor een snellere verwerking van de dossiers en dus een versnelde bijwerking van de documentatie.

De dienstverlening verbeteren

In onze huidige samenleving verloopt het economisch verkeer aan een hoog tempo , waardoor het belang van een correcte en snelle aflevering van getuigschriften toeneemt. Door te digitaliseren, kunnen de aktes sneller verwerkt worden en de hypothecaire getuigschriften binnen de gestelde termijnen afgeleverd worden.

De werking efficiënter maken

Door de taken van de hypotheekbewaarder naar het niveau van de administratie te tillen, is het mogelijk om de verschillende kantoren op een uniforme wijze te laten werken. Daardoor wordt het gemakkelijker om hulp te bieden als een kantoor plots een personeelstekort of een toevloed van werk heeft. Bovendien worden de taken van de hypotheekbewaarder verdeeld over verschillende medewerkers. Door de stijging van het aantal akten was het de laatste jaren bijna onmogelijk geworden om de verwerking en de aflevering van alle akten en getuigschriften door één persoon te laten behandelen.

Een moderner personeelsbeleid voeren

De hypotheekbewaarder was verantwoordelijk voor zijn eigen personeelsbeheer. Zijn bedienden hadden bovendien een specifiek rechtsstatuut. Door van de hypotheekbedienden ambtenaren te maken, krijgen zij toegang tot dezelfde opleidingen en carrièremogelijkheden als de andere ambtenaren van de federale overheid. Bovendien hebben die medewerkers nu een meer polyvalent takenpakket wat motiverend werkt en voor een hogere jobtevredenheid


Bron: 
FOD Financiën




Artikel geplaatst n.a.v. bron:
 
Op:  01-08-2018

Artikel ongepast?

Dit artikel is ongepast

Gelieve ons te laten weten waarom u dit artikel ongepast acht.




Project: Open ondernemerschap!

Wens je meer visibiliteit, meer leads naar je onderneming of product?
Gebruik dan onze voordelige bedrijfspagina en wordt door duizenden bezoekers online gevonden!





Wil je gratis ondernemersnieuws plaatsen?
 



Meer nieuws over Belga Media Support

Brussel
21-03-2019

Het woon-werkverkeer vertegenwoordigt tot 65 % van de verplaatsingen tijdens de spitsuren. Steeds meer werkgevers nemen maatregelen ten voordele van duurzame mobiliteit. Ze kunnen daarvoor rekenen op de steun van de FOD Mobiliteit en Vervoer, en die aanpak begint vruchten af te werpen. Dat blijkt ook uit de 5de federale diagnostiek woon-werkverkeer die de FOD Mobiliteit en Vervoer vandaag...


Meer info

Belga Media Support
Zaventem
21-03-2019

Vandaag bracht vicepremier en minister van Financiën, Alexander De Croo, samen met de CEO van Brussels Airport, Arnaud Feist, een bezoek aan DHL, het eerste bedrijf dat van de Douane een BE-GATE vergunning kreeg. De Douane ontwikkelde de BE-GATE certificering omwille van de wereldwijde toename van de handel via e-commerce, waarbij snelle leveringen en dus ook snelle vrijgave van de...


Meer info

Belga Media Support
Roosdaal
21-03-2019

Vanaf maandagochtend 25/03 (6 u.) tot vrijdagnamiddag 5/04 (15u.) wordt in Roosdaal, langsheen de herstelde talud, de toplaag van de asfaltverharding vernieuwd (affrezen en heraanleggen). Om efficiënter en veiliger te werken is in overleg met de aannemer en de gemeente beslist om opnieuw de volledige rijbaan richting Ninove (2 rijstroken) af te sluiten zoals tijdens de herstellingswerken aan...


Meer info

Belga Media Support
Brussel
21-03-2019

Om de blijvende medische letsels van de rechtstreekse slachtoffers van de aanslagen van 22 maart 2016 te evalueren, doet de Federale Pensioendienst (*) beroep op de medische expertise van de Gerechtelijk-Geneeskundige Dienst (GGD) bij de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid in het kader van het statuut van de nationale solidariteit. Voor meer dan de helft van de slachtoffers werd een...


Meer info

Belga Media Support



Advertenties



Klik hier voor het nieuws uit
Antwerpen | Brabant | Limburg | Kempen | Oost VL | West VL | Brussel | Kust | Maasland |

Media Partners

X
Geen vervelende pop-up meer?
Geen probleem meld je gewoon aan, de digitale krant is gratis.
Bovendien kan je ook zelf artikels plaatsen.
inVlaanderen.be gebruikt cookies en verzamelt gegevens om de gebruikersnelheid te kunnen verbeteren. Meer info: http://www.invlaanderen.be/pagina/privacy

Ok, ik snap het