Stad Hasselt moet toegankelijker worden voor minder mobiele Hasselaar



Woonzorgcentrum Katharinadal stelt 5 verbeterpunten voor

Tijdens de mobiliteitsweek ‘Katharinadal on wheels’ gaan de medewerkers en bewoners van woonzorgcentrum Orelia Katharinadal samen op pad door Hasselt. Ze leggen daarbij 5 verbeterpunten voor aan de Hasseltse schepen van mobiliteit. De stad kan een heel stuk toegankelijker worden voor mensen die minder mobiel zijn, zo blijkt uit hun advies.

 

‘Katharinadal on wheels’ voor een toegankelijker Hasselt

Kristof Vervloesem, directeur van Orelia Katharinadal: “Bij Katharinadal bieden we onze bewoners een divers aanbod aan activiteiten, ook buiten het woonzorgcentrum. Als we in Hasselt samen naar buiten gaan, dan ondervinden we dat heel wat straten en pleinen moeilijk begaan- of berijdbaar zijn voor mensen met een beperkte mobiliteit.” Met ‘Katharinadal on wheels’ wil het woonzorgcentrum de knelpunten voor de minder mobiele Hasselaar aankaarten bij de stad Hasselt. De schepen van mobiliteit Habib El Ouakili fietste mee vandaag. “We hebben hem, figuurlijk weliswaar, laten meekijken door de bril van een inwoner met een beperkte mobiliteit. Zo konden we meteen ook wijzen op de verbeterpunten voor de stad. Waar zijn extra rustpunten nodig, welke bestrating zorgt voor een vlotte verplaatsing, waar kunnen aangepaste fietsen niet door, waar kunnen ze parkeren? We willen de schepen graag inspireren in zijn mobiliteitsbeleid.” vult Kristof Vervloesem verder aan. “Daarom hebben we een route uitgestippeld die start en eindigt aan ons woonzorgcentrum. Op deze route passeren we langs plekken die onze bewoners leuk vinden. Denk maar aan winkels, het Modemuseum, het Heilig Paterke, het Begijnhof of het Dusartplein.” Schepen El Ouakili ondersteunt dit initiatief enthousiast: “We nemen de aanbevelingen mee. Het is ook voor mij een prioriteit om Hasselt fietsvriendelijker en –toegankelijker te maken voor alle bewoners.”

 

Toeristische route

Vandaag werden de aanbevelingen voor het traject opgelijst. Maar bij Katharinadal wordt nu al gedroomd van een toeristische route waarbij iedereen met een rolstoel, rollator, scootmobiel, (duo)fiets… de charmes van de Hasseltse binnenstad kan leren kennen. Kristof Vervloesem: “Uiteraard doet de stad Hasselt al heel wat inspanningen. Maar we willen de schepen van mobiliteit vragen om nog verder te gaan. Voorzien in extra fietsstraten, maar bijvoorbeeld ook in het plaatsen van bankjes op de voorgestelde route. Een bank fungeert als rustpunt voor mensen die niet zo ver kunnen stappen. Voor hen is zo’n bank het verschil tussen wel en niet kunnen gaan wandelen. Het gaat ons uiteraard niet alleen om de mensen die bij ons wonen. Met onze actie willen we de mobiliteit voor alle Hasselaren vergroten.”

 

Deze hele week staat voor woonzorgcentrum Katharinadal in teken van mobiliteit. De firma Vigo stelde duofietsen ter beschikking zodat medewerkers en vrijwillers met minder mobiele bewoners op pad kunnen. Verder realiseerde Orelia Katharinadal deze actie in samenwerking met de stad Hasselt en de Fietsbar.

                                        

5 aanbevelingen om Hasselt toegankelijker te maken:

 

1.   Een afsluitbare parkeerplek voor duofietsen op het Jeneverplein

Op het Jeneverplein is een afsluitbare parkeerplaats voor 2 of 3 duofietsen nodig. Dit zou een officieel uitleenpunt voor een fietsverhuurbedrijf kunnen worden. Katharinadal stelt alvast een luifel ter beschikking.

 

2.   Kasseien vervangen door vlakke stroken in de Witte nonnenstraat

De kasseien maken het moeilijk om te fietsen. Maar ook voor mensen met een rollator is het valrisico groot. Daarom stellen we voor om 2 stroken met kasseien te vervangen door een vlakke bestrating, op afstand van de wielen van de duofiets. Een vlakke strook van 1m en een van 0,5m maken de straat zowel voor een rollator als voor een duofiets toegankelijk.

 

3.  Veiligere doorsteek door de Isabellastraat

In plaats van de kleine ring (Thonissenlaan) en de Minderbroederstraat te nemen, kiezen we voor de Isabellastraat omdat:

  • dit een rustigere straat is die minder beangstigend is, omdat je er minder prikkels krijgt. Je ziet de auto’s in tegenliggende richting naar je toekomen waardoor de mensen de prikkel (het geluid) beter begrijpen en minder angstig zijn.
  • je aan de kleine ring 2 gevaarlijke kruisingen vermijdt (1 x met verkeerslichten, 1 x zonder).
  • je de sterke helling vermijdt bij het inrijden van de Minderbroederstraat.
  • je kruisende fietsers vermijdt op de Thonissenlaan (de duofietsen zijn breed, waardoor er weinig plaats is voor de tegenliggende fietsers).

Maar: daarvoor zijn in de Isabellastraat wel uitwijkmogelijkheden voor auto’s of duofietsen nodig.

 

4.  Fietsparking voor duofietsen bij de kapel van het Heilig Paterke

Op de fietsparking aan de kerk is vandaag geen ruimte voor grotere fietsen. Het zou fijn zijn mocht er een parkeerplaats voorzien worden voor grotere fietsen, naar analogie van de parkeerplaatsen voor minder mobiele autobestuurders.

 

5.  Doorgang verbreden naar de Witte Nonnenstraat

De Amsterdammertjes laten vandaag geen duofiets door. Het zou fijn zijn mocht er 1 paaltje uit de rij gehaald worden. Ook op andere plaatsen in de stad kan dit een oplossing zijn.

 

 

Orelia

Orelia (een merk van Palmyra Brands) is gespecialiseerd in ouderenzorg. Het bedrijf heeft meer dan 35 jaar ervaring, zowel in het bouwen van woonzorgcentra als in de exploitatie ervan. Orelia kiest zijn locaties zorgvuldig. Van bij de conceptfase wordt al nagedacht over de optimale architectuur om het comfort van de bewoners en de medewerkers te verhogen. Hun levenskwaliteit staat centraal. Daarom wordt voortdurend geïnvesteerd in het uitbreiden van de kennis over zorg en ondersteunende technieken. Orelia zet in op een continue groei. Het bedrijf stelt meer dan 200 mensen te werk, heeft 9 woonzorgcentra in portefeuille en is actief in heel Vlaanderen.




Artikel ongepast?

Dit artikel is ongepast

Gelieve ons te laten weten waarom u dit artikel ongepast acht.








Heb je nieuws te melden?
 



Meer nieuws over Redactie inVlaanderen

Scherpenheuvel - Zichem
23-06-2018

De jeugddienst van Scherpenheuvel-Zichem neemt tijdens de zomermaanden zijn intrek in het voormalige zwembad van Scherpenheuvel. Met de nabijheid van gc den egger, de sporthal en kinderopvang Baloe is het gebouw een ideale uitvalsbasis voor de stedelijke vakantiewerking. Er zijn ook heel wat mogelijkheden in en rond het gebouw. In juli en augustus ga je de jeugddienst niet meer vinden in het...


Meer info

Redactie inVlaanderen
Mechelen
23-06-2018

Zaterdagmiddag 23 juni 2018 om 13u overhandigt de Mechelse Migratie Coalitie haar memorandum voor de gelijke behandeling van vluchtelingen en nieuwkomers aan de burgemeester en aan de Mechelse partijvoorzitters op haar World Welcome Day in de prachtige binnentuin van het Pastoraal Diocesaan Centrum in de Merodestraat 18 te Mechelen. Ervaringsdeskundigen van middenveldorganisaties pleiten in hun...


Meer info

Redactie inVlaanderen
Gent
23-06-2018

Moonday viert zijn derde verjaardag op zondag 24 juni. Na een succesvolle en volledig uitverkochte editie in april, samen met hun vrienden van ABSTRKT, kriebelt het bij Moonday om opnieuw het universum te verkennen. De lancering stond aanvankelijk gepland op Dok Noord naast “De Direkteurswoning”. Op algemeen advies van de stadsdiensten wijken ze uit naar een betere locatie...


Meer info

Redactie inVlaanderen
Aalter
23-06-2018

Natuurpunt telt planten- en diersoorten Veel nieuwe soorten langs het kanaal Gent-Brugge Op zaterdag 9 juni organiseerde Natuurpunt een ‘1.000 soortendag’ langs het kanaal Gent-Brugge. In samenwerking met de Vlaamse Waterweg beheert Natuurpunt enkele terreinen langs het kanaal, onder meer in Aalter en Nevele. De bedoeling van deze jaarlijkse activiteit is om zoveel mogelijk...


Meer info

Redactie inVlaanderen



Advertenties



Klik hier voor het nieuws uit
Antwerpen | Brabant | Limburg | Kempen | Oost VL | West VL | Brussel | Kust |

Media Partners

X
Geen vervelende pop-up meer?
Geen probleem meld je gewoon aan, de digitale krant is gratis.
Bovendien kan je ook zelf artikels plaatsen.
Deze site gebruikt cookies

Ok, ik snap het