Sociale verkiezingen: 15% bedrijven stemt elektronisch



Populairste dagen om te stemmen zijn dinsdag 12 en donderdag 14 mei


Minstens 15% van de werkgevers zet voor de volgende sociale verkiezingen in op e-voting, weet hr-dienstenbedrijf ACERTA. De versoepeling van de procedure van e-voting slaat dus aan. Het gemak, de snelheid en de relatieve kost van e-voting hebben veel bedrijven over de streep getrokken. Vier jaar geleden stemden minder dan 1% van de ondernemingen elektronisch.

 

Sociale verkiezingen 2020: 15% zegt ja tegen gemoderniseerde e-voting

Tussen 11 en 24 februari – dag x van de procedure sociale verkiezingen - moeten bedrijven ondermeer aangeven of ze een akkoord bereikt hebben met de bestaande werknemersafvaardiging in hun onderneming omtrent e-voting. Uit de data van Acerta blijkt dat 15% van de werkgevers voor deze editie inzet op elektronisch stemmen. Dat is heel wat meer dan de nog niet eens 1% van 2016.

Marlies Santermans, Acerta Projectleider sociale verkiezingen: “De procedure nu is niet meer te vergelijken met wat elektronisch stemmen vier jaar geleden inhield. In 2016 had je, net als voor de algemene verkiezingen, in het stembureau papier of scherm. Iedereen die zijn stem wilde uitbrengen bij de sociale verkiezingen moest zich dus nog steeds naar het stemlokaal begeven.. Dit jaar, in 2020, is e-voting niet meer gebonden aan enig stembureau, je kunt van om het even waar je stem uitbrengen, de enige voorwaarde is dat je dit doet via een beveiligd netwerk van je werkgever.”

Elektronisch stemmen laat thuiswerkers toe ook te stemmen

Elektronisch stemmen heeft vele voordelen: het is gebruiksvriendelijk mensen kunnen niet per vergissing ongeldig stemmen, je kan je stem uitbrengen vanachter je bureau als je daar een PC hebt, wie thuiswerk doet of anders op verplaatsing is kan van daar stemmen, enz. Het hele systeem maakt de sociale verkiezingen toegankelijker, wat de participatie verhoogt. E-voting blijft ook volledig anoniem én veilig: alleen erkende leveranciers kunnen het elektronisch stemmen faciliteren. En e-voting biedt bovendien nog andere voordelen: eens de kiesverrichtingen beëindigd zijn, kan het stembureau met een druk op de knop de stemmen tellen, de mandaatverdeling doen en de verkozen en niet verkozen kandidaten aanduiden en dit alles opnemen in het proces-verbaal van de verkiezingen: het arbeidsintensieve proces, nadat de stemmen zijn uitgebracht, wordt teruggebracht tot één opdrachtje aan de PC en fouten bij het tellen of bij de aanduiding van de verkozenen worden vermeden.

Natuurlijk heeft e-voting een prijskaartje. Dat zou een reden kunnen zijn om er niet voor te kiezen. Maar de sociale verkiezingen organiseren op de klassieke manier, op papier, heeft ook een belangrijke kost ook. Er is om te beginnen de administratieve kost van de hele voorbereiding: papier, enveloppen, lijsten, printen, stempelen, vouwen, distribueren, port voor aangetekende zendingen enz. En er is de kost van de kiesdag zelf: opzetten en openhouden van het stembureau, tellen van de stemmen.

Marlies Santermans: “We zien vooral grotere ondernemingen vanaf plus 200 medewerkers de keuze maken voor e-voting. Voor hen zijn de kosten voor een klassieke organisatie van de verkiezingsdag immers hoger dan voor kleinere ondernemingen. Dat maakt e-voting tot een verantwoorde keuze. Kleinere bedrijven die actief zijn in de sector van de technologie laten zich uiteraard ook niet kennen en opteren eveneens voor e-voting.”

Meest populaire verkiezingsdagen: 12 en 14 mei

Als dag x van de procedure eenmaal geprikt is, is het verder uitkijken naar de lijsten, die er binnen de 35 dagen moeten zijn. De eigenlijke sociale verkiezingen moeten straks plaatshebben tussen 11 en 24 mei.

Marlies Santermans: “De meeste bedrijven organiseren hun sociale verkiezingen al in de eerste week, want in de tweede week zit al de feestdag van O.H. Hemelvaart, met een mogelijke brugdag erna. Dinsdag of donderdag worden het vaakst gekozen omdat mensen dan niet snel vrij nemen. Zo komen we voor dit jaar uit op de populairste data dinsdag 12 en donderdag 14 mei. Maar omdat bij e-voting mensen niet meer fysiek naar het stemhok moeten, wordt een juiste datum kiezen ook veel minder een uitdaging, ook dat is een gevolg van elektronisch stemmen.”

Over de cijfers
De verzamelde gegevens zijn gebaseerd op een analyse van de data van werkgevers waarvoor Acerta ondersteuning biedt bij de sociale verkiezingen. Het betreft meer dan 500 werkgevers en meer dan 1000 technische bedrijfseenheden.

 

ABOUT THE COMPANY

ACERTA is als hr-dienstengroep in België gespecialiseerd in het advies, de informatisering en de verwerking van administratieve processen rond loonverwerking, sociale zekerheid, kinderbijslag, vestigingsformaliteiten en de professionalisering van het hr-beleid. De groep ondersteunt ondernemers en organisaties in elke groeifase en bij elk hr-proces. De kracht van mensen, daar draait het om bij ACERTA. ACERTA wil zijn mensen optimaal inzetten om zo het menselijk kapitaal van ondernemingen te optimaliseren. Daarbij is ACERTA een partner voor starters, zelfstandigen en vrije beroepen, kmo’s en hr-professionals in privéondernemingen en overheidsinstellingen.

ACERTA telt meer dan 1400 medewerkers, verdeeld over 28 kantoren in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. De groep kende in 2019 een omzet van ruim 196 miljoen euro. Meer dan 1 starter op 5 passeert effectief langs ACERTA’s ondernemingsloketten.

​  




Artikel geplaatst n.a.v. bron:
 
Op:  18-02-2020

Artikel ongepast?

Dit artikel is ongepast

Gelieve ons te laten weten waarom u dit artikel ongepast acht.

Gelieve je eerst aan te melden.
Registreren en berichten schrijven is gratis.


Registreer hier! Aanmelden!




Wil je gratis ondernemersnieuws plaatsen?
 



Meer nieuws over PRpro

Brussel
26-05-2020

Met de economische herstart in haar kinderschoenen heeft jobsite StepStone aan Belgische managers & bedrijven gevraagd wat de concrete impact van COVID-19 is, wat hun plannen voor de nabije toekomst zijn en hoe ze verwachten te herstellen.Terwijl 66% een back-to-business plan heeft (klaar of in de eindfase) en thuiswerk daar een groot deel van uitmaakt, is de toekomstige crisisbestendigheid...


Meer info

PRpro
Brussel
26-05-2020

Confederatie Bouw Limburg en Voka - Kamer van Koophandel Limburg benadrukken vier gulden regels om fair zaken te doen. De werkgeversorganisaties doen de gezamenlijke aanbevelingen omdat één op vijf Limburgse ondernemers liquiditeitsproblemen ervaart door vertraagde betalingen van facturen. “Deze crisis treft iedereen en het zal alleen met een gezamenlijke inspanning zijn dat...


Meer info

PRpro
Brussel
26-05-2020

Fintro heeft alle voorzorgsmaatregelen genomen om een bezoek veilig te laten verlopen. Zowel medewerkers als klanten moeten de regels inzake social distancing, hygiëne en het dragen van mondmaskers naleven. De toegang tot de self-ruimte blijft beperkt tot twee personen. Deze regeling blijft alvast tot 1 september van kracht. De contacten met de klanten gebeuren nog altijd bij voorkeur op...


Meer info

PRpro
Brussel
20-05-2020

Vandaag 20 mei 2020, bij de viering van International Clinical Trials Day, gaat alle aandacht naar klinische studies voor nieuwe geneesmiddelen en vaccins. Een dag die meer dan ooit zijn waarde bewijst in deze pandemietijd. In 2019 bevestigde België haar naam als leider in klinische studies in Europa, met 526 goedgekeurde aanvragen, waarvan 80 procent op initiatief van de...


Meer info

PRpro



Advertenties



Klik hier voor het nieuws uit
Maas en Kempenland | Antwerpen | VL-Brabant | Limburg | Kempen | Oost-VL | West-VL | Brussel | De Kust |

Media Partners

X
Geen vervelende pop-up meer?
Geen probleem meld je gewoon aan, de digitale krant is gratis.
Bovendien kan je ook zelf artikels plaatsen.
inVlaanderen.be gebruikt cookies en verzamelt gegevens om de gebruikersnelheid te kunnen verbeteren. Meer info: https://www.invlaanderen.be/pagina/privacy

Ok, ik snap het