Met Bridgeneers krijgt Leuven, als Europese hoofdstad van innovatie 2020, er een uithangbord bij.



Communicatiebureau Bridgeneers (Absoluut 2003-2020) lanceert in de spirit van visionair ondernemer Édouard Remy.

Ondanks een ijzersterke groei de voorbije drie jaar houdt Absoluut, één van de succesvolste onafhankelijke communicatiebedrijven van het land, ermee op. Idem dito voor de zusterbedrijven: digitaal agency Absoluut Zulu en marketingbureau Lake Nimble. Ze herrijzen collectief en gaan voortaan samen verder onder de naam Bridgeneers, met een businessmodel dat tegelijk een eeuw oud is én helemaal klaar voor de nieuwe werkelijkheid.

 

De groeier in de schaduw

Enkel insiders weten dat Absoluut het communicatiebureau is achter campagnes voor bv. Coronalert (« Mijn-ik-ben-het-beu-app staat aan »), de grote toerismecampagne van Vlaanderen deze zomer (« Welkom terug ») of één van de meeste gelikete campagnes van het moment, de cybersecuritycampagne voor Safeonweb (« Paswoorden zijn verleden tijd ») met een hilarische Ben Segers en Tijs Vanneste. Benieuwd naar meer? Bekijk de showreel.
Drie recente realisaties van een atypisch bureau met bijna 18 jaar geschiedenis. Wars van awardshows en typische FMCG-verkoopscommunicatie groeide Absoluut onafgebroken en steeds op eigen kracht. Geen agentschap dat de spotlights opzoekt, maar met een ijzersterke reputatie bij overheden, de publieke dienstensector en de non-profit.
De volwassen leeftijd zal Absoluut nooit halen, want Absoluut draagt zichzelf ten grave. Na 18 jaar « Nee, niet die van de vodka » is het genoeg. Of liever: het is niet meer genoeg. Absoluut is zichzelf ontgroeid en wil haar ervaring en knowhow ruimer gaan toepassen.

 

Bruggen bouwen. Omdat het moeilijk is. Maar beter.

Sinds 5 jaar bouwde Absoluut aan een eigen ecosysteem met steeds meer capaciteiten in digital en marketing, en richtte ze onder de naam Bridgeneers een vestiging op midden in het hart van de Londonse advertising scene in Shoreditch, London. Onder die vlag gaat nu de hele groep verder. “De synergie tussen de verschillende skills en invalshoeken van meer dan 60 medewerkers was de motor van onze snelle groei de afgelopen drie jaar. », vertelt Thomas Klein, partner en hoofd Digital, “Zelfs tijdens de coronacrisis zijn we blijven groeien. Juist door de geïntegreerde, snelle werking. Die motor hebben we doorontwikkeld tot een nieuwe generatie, zeg maar.”
De visie verandert niet, enkel het toepassingsveld. Net als haar voorganger zal Bridgeneers altijd verbindingen leggen: tussen burgers en overheden, gedurfde ideeën en harde marketingresultaten, shareholder value en societal profit, intuïtie en technologie.
Polariseren is een snelweg: makkelijk scoren op korte termijn en binnen de eigen groep, maar nooit een succesvolle langetermijnstrategie. Per slot van rekening plas je in het bad waar je zelf ook inzit. Iedereen roept dat ze het beu zijn, maar er verandert weinig. Bridgeneers maakt van bruggen bouwen het hart van haar onderneming.
“Er is altijd wel een manier te bedenken om schijnbaar tegenstrijdige doelstellingen, doelgroepen of situaties te verzoenen. Het is niet makkelijk maar makkelijk is nooit ons terrein geweest. De publieke sector werkt met uitdagende budgetten, complexe boodschappen, moeilijke beslissingsketens, een beperkt merkappeal enzovoort. Die skills die we zo hebben opgebouwd, geven ons een concurrentieel voordeel.”, stelt stichter en creatief directeur Ronny Schildermans. “Eén van de belangrijkste bruggen is die tussen kortetermijnresultaten en langetermijnopbrengsten. Zelfs over zeer woelige wateren weten we hoe zoiets te realiseren.”

 

Een gebouw en businessfilosofie van 100 jaar oud met antwoorden voor morgen

Bridgeneers houdt kantoor in de Remytoren. Exact honderd jaar geleden verscheen een indrukwekkende monoliet aan de vaart in Wijgmaal, net buiten Leuven. Visionair, filantroop en ondernemer Édouard Remy zette er graansilo’s neer voor zijn zetmeel- en stijfselfabriek. De succesvolle industrieel bouwde meer uit dan enkel een uitzonderlijk bedrijf, waarvan de opvolger nog steeds actief is binnen dezelfde site.
Joris Mateusen, partner en hoofd strategie: « Édouard Remy was een pionier in die benadering van bruggen bouwen. Hij verzoende industrie met cultuur, winst met sociale steun, onderwijs en gezondheid. De man is een voorbeeld. Hij had vast nooit gedacht dat zijn toren tot kantoren zou vervellen. En ook daar gaan we nu een volgende stap zetten. Vroeger kwam je naar kantoor om te werken en je uren te kloppen, nu zak je af om geïnspireerd te geraken. Werken kan je eender waar, work from home is onze basis. Creatieven ontvluchtten vroeger de saaie kantooromgevingen om ideeën op te doen, en geef ze eens ongelijk. De kantoortrend om er een halve speelplaats of pseudokoffiebar van te maken, is een halfslachtige oplossing. Echte inspiratie is meer dan een pingpongtafel of een schuifaf tussen de verdiepingen. We gaan met Bridgeneers richting ‘open office’: we nodigen inspiratie uit, bouwen bruggen naar andere bedrijven, organisaties en sectoren. De juiste verhouding tussen vertrouwd en vernieuwend. Nu nog virtueel, post-corona weer live.”

 

Het nieuwe ASAP: as sustainable as possible

“We blijven verder werken in de bijzondere spirit van Remy. Het zal hier in de muren zitten om verder te kijken dan de eigen balans.” aldus Koen Helsen, oa ex-VP marketing Barco en nu partner en hoofd van de marketingafdeling binnen Bridgeneers. “Mijn wereld is die van beenharde resultaten en dat blijft zo. Maar de Bridgneersbenadering is verfrissend en bovendien een uitstekende formule. We werken ASAP: as sustainable as possible. Dubbel ‘sustainable’ zelfs: duurzaamheid als doel op zich, maar ook voor bedrijfsresultaten. We zijn eerst en vooral een gezond bedrijf, anders kan je je doelstelling niet realiseren.”
Dat zit vervat in de slogan van Bridgeneers: agency to harvest change. Niet gewoon ‘an agency’, maar agency: het vermogen, de capaciteit. “Natuurlijk willen we verandering realiseren, van gedrag of attitudes. Anders is het weggegooid geld. Maar we willen oogsten, niet plunderen. Zodat je ook volgende jaren opbrengst hebt.” Zegt Koen enigszins filosofisch.
Wat met bedrijven die zich hierin niet kunnen vinden? Ronny Schildermans is duidelijk. “We willen duwen naar duurzaam. We zullen hen eerst ervan proberen te overtuigen dat het wel kan. Da’s ook een brug bouwen. Maar als het echt niet kan, dan bedanken we. Zelfs al kost het ons geld. We hebben al business geweigerd op die manier en zullen dat blijven doen. Tja, iets is geen principe tenzij het je geld kost.”

 

Vurig onafhankelijk

Het succes van Absoluut trok verschillende potentiële investeerders aan, maar Absoluut wil totaal onafhankelijk blijven. “Een cash out interesseert ons niet”, bevestigt Joris Mateusen. “Onze onafhankelijkheid laat ons toe deze richting en visie te kiezen en daar trouw aan te blijven. Maar onafhankelijk betekent niet ‘alleen’. Daarom stonden we vorig jaar aan de wieg van We Are, een internationaal netwerk van onafhankelijke agencies. Ook al zo’n eigenzinnige manier van werken, want waar andere netwerken opereren met flinke fee of een winstafdracht, wil ons netwerk absoluut niets verdienen, enkel de leden sterker maken. En laat dit de laatste keer zijn dat ik ‘absoluut’ heb gezegd. »

 

Internationale expansie

Het netwerk past helemaal in de plannen voor internationale expansie. In de beginperiode richtte Absoluut zich bijna uitsluitend op de Vlaamse markt. Daar kwam al snel de rest van het land bij. België blijft ook voor Bridgeneers een primair doelgebied. “Hoewel er veel agentschappen zijn voor een vrij kleine markt, kan je niet stellen dat die verzadigd is. Zeker niet binnen ons speelveld, waar ons aandeel blijft toenemen. Bovendien hebben we hier veel groeimogelijkheden omdat we nog nooit actief geprospecteerd hebben binnen de zakelijke markt.”, verduidelijkt Ronny Schildermans. “De voorbije jaren tekenden we evenwel de strafste groei op buiten de eigen grenzen. We hebben talloze internationale campagnes lopen en ons kantoor in London bleek een belangrijke hefboom, Daar ligt trouwens de oorsprong van de naam Bridgeneers: de brug die we bouwden tussen het continent en de UK om bedrijven te helpen met hun Brexitcommunicatie. Een project dat een eind langer loopt dan iedereen had ingeschat….”

 

 

Berichtgever: Margo Bogaert  absoluut.be




Artikel geplaatst n.a.v. bron:
 
Op:  30-10-2020

Artikel ongepast?

Dit artikel is ongepast

Gelieve ons te laten weten waarom u dit artikel ongepast acht.

Gelieve je eerst aan te melden.
Registreren en berichten schrijven is gratis.


Registreer hier! Aanmelden!




Wil je gratis ondernemersnieuws plaatsen?
 



Meer nieuws over PRpress

Gent
04-12-2020

70 kwaliteitsmerken verspreid over 800 m² zorgen voor de ultieme shopbelevingOp vrijdag 4 december neemt kledingwinkel ZEB zijn intrek in een gloednieuw pand in Gent. Het nieuwe en grotere winkelpunt op de Brusselsesteenweg 658, komt op enkele honderden meters van de vorige winkel. Het wordt de nieuwe Gentse thuisbasis voor meer dan 70 merken waar zowel mannen als vrouwen met een passie voor...


Meer info

PRpress
Pepingen
04-12-2020

In kader van de verdere uitwerking van het Fietspadenplan 2024 deed de CD&V-fractie de suggestie om voor de heraanleg van het fietspad Hondzochtstraat - Molenhofstraat de gemeente Tubeke te vragen om samen te werken vermits ongeveer 600 meter van dit fietspad en rijweg op het grondgebied van Saintes ligt. Aanleg fietspadPepingen kan als gemeente een samenwerkingsovereenkomst afsluiten met de...


Meer info

PRpress
Brussel
04-12-2020

Vanaf 6 december en voor een beperkt virtueel publiekGroot en belangrijk nieuws over de eindejaarsconference van Kamal Kharmach. In de aanloop naar de opnames voor de tv-uitzending zal Kamal vanaf zondag 6 december zijn "Mag ik even? 2020" try-outen voor een online publiek. De try-outs worden op locatie opgenomen met meerdere camera's en live gestreamd voor een beperkt aantal...


Meer info

PRpress
Lille
04-12-2020

Op 25 december 2020 zal het 40 jaar geleden zijn dat Louis Neefs overleed. De Vlaamse zanger kwam op kerstdag 1980 samen met zijn vrouw Liliane Van Asbroeck om in een tragisch auto ongeluk. Louis’ zus, Connie Neefs, en haar dochter, Hannelore Candries, namen samen het kerstlied Susa Nina op om hem te gedenken. Susa Nina is een lied uit het collectief geheugen en stond op de laatste plaat...


Meer info

PRpress



Advertenties



Klik hier voor het nieuws uit
Maas en Kempenland | Antwerpen | VL-Brabant | Limburg | Kempen | Oost-VL | West-VL | Brussel | De Kust |

Media Partners

X
Geen vervelende pop-up meer?
Geen probleem meld je gewoon aan, de digitale krant is gratis.
Bovendien kan je ook zelf artikels plaatsen.
inVlaanderen.be gebruikt cookies en verzamelt gegevens om de gebruikersnelheid te kunnen verbeteren. Meer info: https://www.invlaanderen.be/pagina/privacy

Ok, ik snap het