Kerstshoppen baart Belgen financiële zorgen



Januari moeilijkste financiële maand voor 1 op de 5 Belgen
Met de kerstdagen voor de deur, maakt een deel van de Belgen zich zorgen over hoe ze de dure maanden door moeten komen. Één op vijf Belgen (19%) maakt zich zorgen of ze de kerstcadeautjes wel kunnen kopen. 1 op de 7 Belgen (14%) koopt tijdens de kerstperiode meer dan ze zich eigenlijk kunnen veroorloven. Ze lossen dit op door geld te lenen en op krediet te kopen met een creditcard (7%). Januari wordt door veel mensen (21%) als de duurste maand gezien.

Consumenten lenen vaker geld om rond te komen of spullen te kopen. Dat doen ze in veel gevallen bij familie of vrienden (48%). Consumenten lenen geld om de hypotheek of om rekeningen te kunnen betalen, maar dat doen ze het vaakst om iets voor de kinderen te kunnen kopen. Zeven van de tien Belgen leent geld om iets voor hun kinderen te kopen.

Carlijn Hofland, directeur Sales & Marketing van Intrum België: “De druk bij Belgen en vooral ouders ligt hoog in deze periode van het jaar. Waar “vroeger” Sinterklaas op de portemonnee drukte, zien we nu dat Kerst steeds populairder wordt. Niet enkel deze twee feestdagen drukken op de portemonnee, maar ook de maand januari is een bron van zorgen voor mensen. Ouders willen het beste voor hun kind en kopen meer dan ze zich kunnen permitteren, ze lenen er zelfs geld voor. Als mensen in december al lenen om de feestdagen door te komen, dan komt de financiële klap in januari nog harder aan wanneer dit terugbetaald moet worden.”

Moeite om eindjes aan elkaar te knopen

Intrum doet jaarlijks onderzoek naar het betaalgedrag van consumenten. De uitkomsten zijn samengevat in het European Consumer Payment Report. In België zijn 1004 consumenten ondervraagd. Het rapport laat zien dat de betalingsmoraal is gestegen; mensen betalen hun rekening iets vaker op tijd. Wel voelen Belgen dat het leven duurder wordt. Een kwart van de Belgen (26%) heeft na het betalen van hun rekeningen niet genoeg over om op het einde van de maand de eindjes aan elkaar te kunnen knopen. Een deel vindt zelfs dat ze geen waardig bestaan heeft (20%). In vergelijking met vorig jaar is dit aantal gedaald (30%). De helft van alle ondervraagden (52%) geeft aan te merken dat de rekeningen harder stijgen dan ze met hun inkomen kunnen bijbenen.




Artikel geplaatst n.a.v. bron:
 
Op:  19-12-2019

Artikel ongepast?

Dit artikel is ongepast

Gelieve ons te laten weten waarom u dit artikel ongepast acht.

Gelieve je eerst aan te melden.
Registreren en berichten schrijven is gratis.


Registreer hier! Aanmelden!
Project: Open ondernemerschap!

Wens je meer visibiliteit, meer leads naar je onderneming of product?
Gebruik dan onze voordelige bedrijfspagina en wordt door duizenden bezoekers online gevonden!





Wil je gratis ondernemersnieuws plaatsen?
 



Meer nieuws over PRpro

Diest
20-02-2020

De pediatrieafdeling van het Algemeen ZIekenhuis Diest heeft een nieuw speeltuig voor haar patiëntjes: een elektrische Volvo cabrio op kindermaat. De kinderen kunnen zich met de auto door de afdeling begeven en hun ziekenhuisverblijf wordt meteen een stuk aangenamer.De pediatrieafdeling van het Algemeen ZIekenhuis Diest is een elektrische bedrijfswagen rijker met de nieuwe Volvo S90. De...


Meer info

PRpro
Zaventem
20-02-2020

De optimalisatiestudie van Zaventem-Zuid is klaar en het masterplan kan uitgevoerd worden. Hiermee kan Zaventem-Zuid de stap zetten naar een duurzame bedrijvenzone die klaar is voor de toekomst. Mobiliteitsoplossingen, meer groen en een betere samenwerking zijn de rode draad doorheen de plannen.In de gemeente Zaventem zijn heel wat bedrijven gevestigd op hoofdzakelijk verouderde...


Meer info

PRpro
Dendermonde
18-02-2020

In augustus 2020 gaan de Regie der Gebouwen, de vastgoedbeheerder van de federale staat, en het consortium BAM PPP van start met de bouw van de nieuwe gevangenis in Dendermonde. Context van het projectDe gevangenis wordt gerealiseerd via een “DBFM-procedure”, waarbij “DBFM” staat voor Design, Build, Finance en Maintain. Het gaat om een publiek-private samenwerking, waarbij...


Meer info

PRpro
Brussel
18-02-2020

De wedstrijd “Gekozen Product van het Jaar” wordt in België sinds 12 jaar georganiseerd met de bedoeling productinnovatie in de kijker te plaatsen. Consumenten wordt daarbij gevraagd om de in hun ogen meest innoverende of nuttige nieuwkomers te verkiezen. De voorbije 5 jaar kwam deze wedstrijd op de Belgische markt in een heuse stroomversnelling terecht.Het logo Gekozen Product...


Meer info

PRpro



Advertenties



Klik hier voor het nieuws uit
Antwerpen | Limburg | Kempen | Vlaams Brabant | Oost VL | West VL | Brussel | Kust | Maasland |

Media Partners

X
Geen vervelende pop-up meer?
Geen probleem meld je gewoon aan, de digitale krant is gratis.
Bovendien kan je ook zelf artikels plaatsen.
inVlaanderen.be gebruikt cookies en verzamelt gegevens om de gebruikersnelheid te kunnen verbeteren. Meer info: https://www.invlaanderen.be/pagina/privacy

Ok, ik snap het