Kerstshoppen baart Belgen financiële zorgen



Januari moeilijkste financiële maand voor 1 op de 5 Belgen
Met de kerstdagen voor de deur, maakt een deel van de Belgen zich zorgen over hoe ze de dure maanden door moeten komen. Één op vijf Belgen (19%) maakt zich zorgen of ze de kerstcadeautjes wel kunnen kopen. 1 op de 7 Belgen (14%) koopt tijdens de kerstperiode meer dan ze zich eigenlijk kunnen veroorloven. Ze lossen dit op door geld te lenen en op krediet te kopen met een creditcard (7%). Januari wordt door veel mensen (21%) als de duurste maand gezien.

Consumenten lenen vaker geld om rond te komen of spullen te kopen. Dat doen ze in veel gevallen bij familie of vrienden (48%). Consumenten lenen geld om de hypotheek of om rekeningen te kunnen betalen, maar dat doen ze het vaakst om iets voor de kinderen te kunnen kopen. Zeven van de tien Belgen leent geld om iets voor hun kinderen te kopen.

Carlijn Hofland, directeur Sales & Marketing van Intrum België: “De druk bij Belgen en vooral ouders ligt hoog in deze periode van het jaar. Waar “vroeger” Sinterklaas op de portemonnee drukte, zien we nu dat Kerst steeds populairder wordt. Niet enkel deze twee feestdagen drukken op de portemonnee, maar ook de maand januari is een bron van zorgen voor mensen. Ouders willen het beste voor hun kind en kopen meer dan ze zich kunnen permitteren, ze lenen er zelfs geld voor. Als mensen in december al lenen om de feestdagen door te komen, dan komt de financiële klap in januari nog harder aan wanneer dit terugbetaald moet worden.”

Moeite om eindjes aan elkaar te knopen

Intrum doet jaarlijks onderzoek naar het betaalgedrag van consumenten. De uitkomsten zijn samengevat in het European Consumer Payment Report. In België zijn 1004 consumenten ondervraagd. Het rapport laat zien dat de betalingsmoraal is gestegen; mensen betalen hun rekening iets vaker op tijd. Wel voelen Belgen dat het leven duurder wordt. Een kwart van de Belgen (26%) heeft na het betalen van hun rekeningen niet genoeg over om op het einde van de maand de eindjes aan elkaar te kunnen knopen. Een deel vindt zelfs dat ze geen waardig bestaan heeft (20%). In vergelijking met vorig jaar is dit aantal gedaald (30%). De helft van alle ondervraagden (52%) geeft aan te merken dat de rekeningen harder stijgen dan ze met hun inkomen kunnen bijbenen.




Artikel geplaatst n.a.v. bron:
 
Op:  19-12-2019

Artikel ongepast?

Dit artikel is ongepast

Gelieve ons te laten weten waarom u dit artikel ongepast acht.

Gelieve je eerst aan te melden.
Registreren en berichten schrijven is gratis.


Registreer hier! Aanmelden!
Project: Open ondernemerschap!

Wens je meer visibiliteit, meer leads naar je onderneming of product?
Gebruik dan onze voordelige bedrijfspagina en wordt door duizenden bezoekers online gevonden!





Wil je gratis ondernemersnieuws plaatsen?
 



Meer nieuws over PRpro

Leuven
21-09-2020

In samenwerking met KU Leuven heeft StepStone een nieuwe COVID-19 studie gelanceerd onder Belgische werknemers. Twee bevindingen zijn opvallend. Ten eerste meldt een duizelingwekkende 78% een afname van de sociale interactie op het werk tijdens de crisis.Daarnaast blijken de veranderingen in de werklast en de autonomie helemaal niet uniform, wat leidt tot niet minder dan vijf verschillende...


Meer info

PRpro
Brussel
21-09-2020

Tijdens de twee afgelopen zomermaanden, verwelkomde Brussels South Charleroi Airport 572.589 passagiers, ofwel 65% minder reizigers in vergelijking met dezelfde periode in 2019. Het aantal commerciële bewegingen daalde met 49%. In 2019 telde de luchthaven 9.524 bewegingen, terwijl dat deze zomer slechts 4.849 bewegingen waren. Deze daling van de passagiersaantallen is te wijten aan de...


Meer info

PRpro
Brussel
20-09-2020

Deze zondag 20 september 2020 ging een team van EVERY CAN COUNTS (Elk blikje telt) kriskras door de straten van Brussel om het bewustzijn rond het sorteren en recycleren van blikjes te vergroten. Of het nu te voet, met de fiets of per scooter is, de Brusselaars hebben de hele openbare ruimte ingenomen voor wandel- of sportactiviteitenHet is de missie van de European Every Can Counts campagne, die...


Meer info

PRpro
Brussel
17-09-2020

De activiteiten van Nespresso zijn sinds 2017 CO₂-neutraal en het merk streeft nu ook naar volledige CO₂-neutraliteit in de gehele toeleveringsketen en productlevenscyclus.In België en Luxemburg zal Nespresso tegen eind 2020 de totale CO₂ -uitstoot van elk kopje Nespresso Professional-koffie dat door zijn professionele klanten (kantoren, restaurants, hotels, enz.) wordt verbruikt,...


Meer info

PRpro



Advertenties



Klik hier voor het nieuws uit
Maas en Kempenland | Antwerpen | VL-Brabant | Limburg | Kempen | Oost-VL | West-VL | Brussel | De Kust |

Media Partners

X
Geen vervelende pop-up meer?
Geen probleem meld je gewoon aan, de digitale krant is gratis.
Bovendien kan je ook zelf artikels plaatsen.
inVlaanderen.be gebruikt cookies en verzamelt gegevens om de gebruikersnelheid te kunnen verbeteren. Meer info: https://www.invlaanderen.be/pagina/privacy

Ok, ik snap het