Ongewenste reclametelefoontjes: er is nog ruimte voor verbetering



Sinds 31 mei 2014 kan iedereen die niet meer voor commerciële doeleinden gebeld wil worden zijn nummer op de “Bel Me Niet Meer”-lijst laten registreren. Ondertussen staan er maar liefst 1.4 miljoen particuliere en professionele telefoonnummers op de lijst. Een aantal dat elke dag aangroeit. De regelgeving bestaat ondertussen 5 jaar. Ondanks de toenemende aandacht voor privacy, denk maar aan de General Data Protection Regulation, zijn er nog steeds Belgische ondernemingen niet in regel met de wetgeving. Elke telefoonabonnee heeft het recht om niet opgebeld te worden voor telefonische marketing”.

Zware boetes
Het principe is nochtans duidelijk: nadat een telefoonnummer op de “Bel me niet meer”-lijst geregistreerd werd, mag het nummer niet meer opgebeld worden voor commerciële doeleinden. Ondernemingen die zich hier niet aan houden, riskeren strafrechtelijke vervolging, waarbij de boetes kunnen oplopen tot € 80.000.
Via een Koninklijk Besluit van 28 juni 2015 werd de vzw Do Not Call Me (DNCM) als beheerder van de “Bel Me Niet Meer”-lijst aangesteld. DNCM verzorgt het beheer van de lijst en staat in voor de bescherming van de persoonsgegevens. Bedrijven die commerciële acties per telefoon doen, krijgen via een licentie toegang tot de “lijst. De prijs van een licentie hangt af van de grootte en het type van de onderneming. “De “Bel Me Niet Meer”-lijst moet niet enkel gebruikt worden door contact centers, maar door alle ondernemingen die dergelijke acties doen", zegt Burt Riské, voorzitter van DNCM.

Sensibiliseren en controleren
Consumenten die ongewenste commerciële oproepen blijven krijgen, kunnen een klacht indienen via meldpunt.belgie.be. Het platform wordt beheerd door de Economische Inspectie. Daar worden ze via de topic “vervelende telefoontjes” verder begeleid om de klacht in te dienen. We stellen vast dat er nood is aan meer sensibilisering, maar vragen ook naar extra controles die bij inbreuk niet zonder gevolgen kunnen blijven”, vervolgt Riské.
DNCM start binnenkort met een uitgebreide campagne. Via een bevraging wordt gepeild naar de mate waarin Belgische ondernemingen commerciële acties per telefoon doen en op welke manier ze daarbij de “Bel Me Niet Meer”-lijst respecteren.


Burt Riské beseft dat die campagne voor een schokeffect kan zorgen maar haalt meteen aan dat het misschien nodig is. “Respect voor de consument en zijn privacy” zijn niet meer weg te denken en daar dienen initiatieven als de “Bel Me Niet Meer”-lijst voor. Een verwittigd man is er twee waard. Wacht daarom niet tot de strengere controles een knauw in uw bedrijfsresultaat zetten en maak er nu al werk van”, adviseert de voorzitter.




Artikel geplaatst n.a.v. bron:
 
Op:  15-10-2019

Artikel ongepast?

Dit artikel is ongepast

Gelieve ons te laten weten waarom u dit artikel ongepast acht.

Gelieve je eerst aan te melden.
Registreren en berichten schrijven is gratis.


Registreer hier! Aanmelden!
Project: Open ondernemerschap!

Wens je meer visibiliteit, meer leads naar je onderneming of product?
Gebruik dan onze voordelige bedrijfspagina en wordt door duizenden bezoekers online gevonden!





Wil je gratis ondernemersnieuws plaatsen?
 



Meer nieuws over Belga Media Support

Puurs - Sint - Amands
16-11-2019

Sinds 2006 werken de brouwers van Duvel Moortgat met veel passie en vakmanschap aan een product dat het beste van de Belgische brouw- en distilleerwereld samenbrengt: Duvel Distilled. Een deel van het basisbrouwsel van het gekende Duvel-bier werd volgens de authentieke methode gestookt, gedistilleerd en vervolgens tien jaar gerijpt op eikenhouten bourbon- en sherryvaten. Het resultaat is een...


Meer info

Belga Media Support
Brussel
16-11-2019

Unieke, uitgebreide inzichten met de nieuwe Grid Diagnostic Suite· Een overzicht van de energieautomatiseringssystemen voor het hele net· Marktintroductie van initieel vier applicaties in de cloud· Betere kostenefficiëntie en grotere beschikbaarheid van smart grids· Ondersteuning via digitalisering in steeds complexere elektriciteitsnettenSiemens stelt voor het...


Meer info

Belga Media Support
Brussel
16-11-2019

Op 2 oktober opende ‘Smile Safari’ de deuren in Tour & Taxis Brussel. België’s eerste Instagrammable pop-up museum kreeg sindsdien al zo’n 12.000 bezoekers over de vloer. De einddatum van Smile Safari wordt door de grote vraag naar tickets verlengd tot het einde van de kerstvakantie. Nog tot en met zondag 5 januari 2020 kan men in het Instagram-paradijs...


Meer info

Belga Media Support
Antwerpen
16-11-2019

Lotus, bekend van het iconische Belgische Speculooskoekje, biedt al jaren een gamma Speculoosijs aan. En nu brengt de koekjesfabrikant een overheerlijke Speculoos IJstaart uit, want wat is er leuker en lekkerder dan een etentje af te sluiten met een heerlijke ijstaart? En geloof ons: iedereen smelt voor dit verrukkelijke Lotus Speculoosijs in taartversie.De nieuwe ijstaart van Lotus is gemaakt...


Meer info

Belga Media Support



Advertenties



Klik hier voor het nieuws uit
Antwerpen | Limburg | Kempen | Vlaams Brabant | Oost VL | West VL | Brussel | Kust | Maasland |

Media Partners

X
Geen vervelende pop-up meer?
Geen probleem meld je gewoon aan, de digitale krant is gratis.
Bovendien kan je ook zelf artikels plaatsen.
inVlaanderen.be gebruikt cookies en verzamelt gegevens om de gebruikersnelheid te kunnen verbeteren. Meer info: https://www.invlaanderen.be/pagina/privacy

Ok, ik snap het