Scholengroep Impact koopt indrukwekkend aantal innovatieve chromebooks aan voor basisscholen



Scholengroep Impact koopt indrukwekkend aantal innovatieve chromebooks aan voor basisscholen

 
Scholen die indruk maken’ is de baseline van Scholengroep Impact. Met de vakantie voor de deur kondigt de scholengroep nu al een reden aan om uit te kijken naar het nieuwe schooljaar. Alle vijfde en zesde leerjaren van Scholengroep Impact zullen dan beschikken over chromebooks. Dat impliceert de aankoop van maar liefst 900 chromebooks. ‘Een fikse investering, maar passend binnen enkele van onze strategische doelstellingen en binnen de ambities om onderwijs op maat aan te bieden: op maat van de leerlingen en op maat van de vaardigheden die vandaag en morgen nodig zijn’, vindt Algemeen Directeur Wim Van Kerckvoorde van Impact.
 
 

Blended learning, innovatief onderwijs


Scholengroep Impact stelt zich onder andere tot doel om een kenniscentrum te zijn dat zijn scholen ondersteunt in hun beleidsuitvoering en elke medewerker kwaliteitsvol en professioneel begeleidt en stimuleert tot levenslang leren. Bovendien legt de scholengroep, ondersteund met wetenschappelijke inzichten, de lat hoog om een maximale leerwinst voor de leerlingen te bereiken.
Door op grote schaal en voor alle basisscholen te investeren in chromebooks, trekt de scholengroep, conform deze doelstellingen, de kaart van blended learning
Blended learning is leren door een combinatie van online onderwijs en face-to-face onderwijs. In het online gedeelte worden kinderen op een actieve manier uitgedaagd om de leerstof op eigen toestel, tijd, plaats en tempo aan te leren. 
Om het online gedeelte in de meest optimale omstandigheden aan te bieden in het basisonderwijs, werd gekozen voor de aankoop van chromebooks voor leerkrachten en leerlingen.
 
 

Chromebooks: digitaal studiemaatje

 
Chromebooks zijn een budgetvriendelijk alternatief voor laptops met Windows of MacOS als besturingssysteem. Ze zijn snel, budgetvriendelijk, stevig en hebben een batterijduur die zeven tot negen uur meegaat. ‘En omwille van het gratis educatief platform met heel wat educatieve tools zoals Google Classroom zijn ze uitermate geschikt voor scholen’ zegt  Algemeen Directeur Wim Van Kerckvoorde.  
In deze app kunnen leerlingen zien welke opdrachten tegen wanneer moeten ingeleverd worden. Leraren zien in realtime wie de opdrachten al heeft ingeleverd en kunnen direct feedback geven.
Binnen Google Docs kunnen leerlingen gelijktijdig in hetzelfde document werken, terwijl de leraar meekijkt en kan bijsturen. Nog een voordeel is dat leerlingen tijdens het maken van het huiswerk via Hangouts (een variantvan Skype) de hulp van klasgenoten of de leraar kunnen inroepen.
Kortom, de toestellen stellen de Impact-scholen in staat nog meer onderwijs op maat aan te bieden, terwijl leerlingen vanuit de praktijk hun ICT-vaardigheden ontwikkelen; een belangrijk criterium in functie van latere studies en oriëntering naar de arbeidsmarkt. Ze krijgen ook verantwoordelijkheid over hun eigen leerproces, en kunnen tegelijkertijd rekenen op voortdurende begeleiding.
 
 

IXZO online platform van GO!

 
Elk kind krijgt een eigen Google-account binnen het schoolnetwerk. Aan dat account zijn apps en toepassingen gekoppeld die door de leerkrachten per kind ingesteld worden. 
Een concrete toepassing is IXZO, het nieuw online platform van het GO! dat volop in ontwikkeling is en waaraan de Impact-scholen De Pannebeke, De STEMpel en De Springplank als pilootscholen meewerken. Leerkrachten kunnen daarin lessen en oefeningen bouwen, gekoppeld aan leerplandoelstellingen. Die kunnen ze delen met elkaar en op het platform klaarzetten voor elk kind. Leerlingen maken de taken online, krijgen direct feedback en kunnen eventuele fouten onmiddellijk remediëren.  Wanneer die vooropgestelde doelen bereikt zijn, worden ze afgevinkt en kan overgegaan worden naar de volgende doelen.  Kinderen met extra zorgnoden zullen de basisleerstof veel meer kunnen oefenen, terwijl kinderen die al snel de basis beheersen verder uitgedaagd zullen worden en moeilijkere oefeningen krijgen. Kinderen die daar nood aan hebben, zullen ook steun hebben aan instructiefilmpjes die ze steeds opnieuw kunnen bekijken.

 

The proof of the pudding is in the eating

 
Alle leerkrachten uit de vijfde en zesde leerjaren hebben een doorgedreven opleiding gevolgd om met deze specifieke toestellen te leren werken en kregen nadien een toestel mee zodat ze zich al experimenterend konden vervolmaken in het didactisch proces.
Bovendien hebben zowel de leerkrachten als de leerlingen van de school De Pannebeke/ De STEMpel/De Springplank van de scholengroep al heel wat ervaring met blended learning waarbij chromebooks worden ingezet voor het online gedeelte. Deze scholen waren een actief en enthousiast labo, zo blijkt uit het relaas van hun directeurs, Cindy Cottenjé en Wesley Vanbavinckhove:
‘Voor wiskunde zetten we bijvoorbeeld in op automatiseren van de tafels en het optellen en aftrekken tot 20 tot aan het 6de leerjaar. We streven ernaar om de eindmeet met iedereen te halen. Kinderen moeten 93% behalen vooraleer we over volledige automatisatie spreken. We gebruiken hiervoor naast onze papieren methode de digitale methode Calcupal. Testen en inoefenen doen leerlingen op hun chromebook. Kinderen kunnen thuis verder oefenen via hun persoonlijke oefencode’.
 
Voor de aankoop van de 900 chromebooks trekt Scholengroep Impact een budget van €250.000 uit.
 
 

 




Artikel geplaatst n.a.v. bron:
 
Op:  28-06-2019

Artikel ongepast?

Dit artikel is ongepast

Gelieve ons te laten weten waarom u dit artikel ongepast acht.

Gelieve je eerst aan te melden.
Registreren en berichten schrijven is gratis.


Registreer hier! Aanmelden!
Foto's of rechten van een artikel bestellen!

Wil je een bericht of één of meerdere foto's bestellen zonder watermerk? Géén probleem, wij kunnen ze je aanbieden!





Heb je nieuws uit jouw regio en wil je dat hier gratis plaatsen?
 



Meer nieuws over Greet Verleye Tekst en Communicatie

Brugge
14-11-2019

Ouders Brugse school De Passer doneren grootste som voor Bednet Maar liefst 45% van alle ouders wiens kinderen bij De Passer schoollopen, hebben via Iddink een bijdrage gestort voor Bednet. Om deze vrijgevigheid in de verf te zetten, werd de cheque van € 65.000 (het totale via scholen opgehaalde bedrag) door Iddink in De Passer aan Bednet uitgereikt. Meer info: Dankzij de organisatie Bednet...


Meer info

Greet Verleye Tekst en Communicatie
Brugge
04-11-2019

Atheneum Jan Fevijn organiseert lezing rond ‘beter worden in goed doen’Woensdag 6/11 – Kris Martens: ‘Hoe kan jij effectief de wereld verbeteren?' Op woensdag 6 november 2019 om 19.30 uur komt Kris Martens, klinisch psycholoog, gedragstherapeut en vrijwilliger bij Effectief Altruïsme Vlaanderen vzw, spreken in Atheneum Jan Fevijn. De kersttijd komt in zicht en...


Meer info

Greet Verleye Tekst en Communicatie
Knokke - Heist
09-05-2019

Jong Belgisch kunstenaarsduo knoopt op innovatieve wijze aan bij eeuwenoude wandtapijtskunst. Een duo van jonge Belgische kunstenaressen, Erika Schillebeeckx en Justine de Moriamé, presenteren hun hedendaagse wandtapijten in het middeleeuwse kader van het Adornesdomein. De werken bevinden zich op de grens tussen figuratief en abstract. Ze dompelen je onder in een wereld in voortdurende...


Meer info

Greet Verleye Tekst en Communicatie



Advertenties



Klik hier voor het nieuws uit
Antwerpen | Limburg | Kempen | Vlaams Brabant | Oost VL | West VL | Brussel | Kust | Maasland |

Media Partners

X
Geen vervelende pop-up meer?
Geen probleem meld je gewoon aan, de digitale krant is gratis.
Bovendien kan je ook zelf artikels plaatsen.
inVlaanderen.be gebruikt cookies en verzamelt gegevens om de gebruikersnelheid te kunnen verbeteren. Meer info: https://www.invlaanderen.be/pagina/privacy

Ok, ik snap het