Buitengewoon tussen de hekken



Op donderdag 13 juni 2019 gaan de kinderen uit de klas van juf An van het buitengewoon onderwijs ‘de Bloesem’ uit Sint-Truiden op bezoek bij het vleesveebedrijf van  de familie Daenen-Schuppen.  Plattelandsklassen vzw werkte dit schooljaar samen met afdeling Baobab van de UCLL om een aanbod uit te werken voor leerlingen uit het buitengewoon onderwijs in het kader van omgevingsonderwijs.

Sinds begin 2019 werken Plattelandsklassen en 10 partnergemeenten gesteund door de Plaatselijke Groep Leader Haspengouw en de provincie Limburg, aan een Leaderproject waarbij landbouweducatie op het voorplan staat voor kinderen uit het buitengewoon onderwijs en voor de derde graad lager en de eerste graad secundair onderwijs. De gemeentes Borgloon, Halen, Heers, Herk-de-Stad, Hoeselt, Nieuwerkerke, Riemst, Tongeren, St-Truiden en Voeren engageerden zich om, samen met Plattelandsklassen vzw, het project STEMmig Boeren te ondersteunen.

Met dit project professionaliseren de partnergemeenten het aanbod aan landbouw- en plattelandseducatie in de regio Haspengouw.  “Hoewel iedere inwoner in deze regio (on)rechtstreeks in aanraking komt met land- en tuinbouw (via voeding tot vrijetijdsbeleving), is de kennis erover bij velen beperkt.”  verduidelijkt Peter Bruggen, Provinciaal secretaris Limburg. “Wij zijn nochtans #boerentrots op onze landbouwers”.

Het project wil het aanbod bekend maken en uitbreiden bij leerkrachten van het buitengewoon onderwijs. Volgens Katrien Boeraeve, coördinator Plattelandsklassen, is landbouweducatie op maat voor deze doelgroep een goede zaak en vereist die een aparte aanpak. De leerlingen van de Baoba buitengewoon onderwijs werkten de afgelopen maanden aan - een op maat gemaakt - pakket voor leerlingen van type 4 (motorische beperking) en type 9 (autismespectrum-stoornis) van het buitengewoon lager onderwijs. 

Volgens Kelly Jacobs, docent UCLL: ‘Bij deze doelgroepen hebben de studenten vooral ingezet op aangepaste STEM-activiteiten, waarbij een intense beleving én kleine doe-opdrachten centraal staan. In deze aanpak is rekening gehouden met de specifieke behoeften van deze leerlingen in groepsverband, waardoor de activiteiten ook bruikbaar zijn voor het ruime basisonderwijs waar één of meerdere leerlingen specifieke zorgbehoeften hebben’.




Artikel ongepast?

Dit artikel is ongepast

Gelieve ons te laten weten waarom u dit artikel ongepast acht.

Gelieve je eerst aan te melden.
Registreren en berichten schrijven is gratis.


Registreer hier! Aanmelden!
Project: Open ondernemerschap!

Wens je meer visibiliteit, meer leads naar je onderneming of product?
Gebruik dan onze voordelige bedrijfspagina en wordt door duizenden bezoekers online gevonden!





Wil je gratis ondernemersnieuws plaatsen?
 



Meer nieuws over inVlaanderen

Alken
30-06-2020

Kom fietsen in Alken


Meer info

inVlaanderen
Gent
30-06-2020

Gent is een levendige stad. Geef niet alleen je ogen de kost, maar laat je volledig onderdompelen


Meer info

inVlaanderen
Kortrijk
30-06-2020

CREATIEVE STAD AAN DE LEIE


Meer info

inVlaanderen



Advertenties



Klik hier voor het nieuws uit
Maas en Kempenland | Antwerpen | VL-Brabant | Limburg | Kempen | Oost-VL | West-VL | Brussel | De Kust |

Media Partners

X
Geen vervelende pop-up meer?
Geen probleem meld je gewoon aan, de digitale krant is gratis.
Bovendien kan je ook zelf artikels plaatsen.
inVlaanderen.be gebruikt cookies en verzamelt gegevens om de gebruikersnelheid te kunnen verbeteren. Meer info: https://www.invlaanderen.be/pagina/privacy

Ok, ik snap het