Proximus en L’Oréal sluiten een partnerschap voor de levering van telecom- en kappersproducten per e-bike



L’Oréal en Proximus bundelen de krachten om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Sinds vorige week testen de beide ondernemingen in Brussel een zachte mobiliteitsoplossing uit die leveringen per elektrische fiets aan kapsalons en Proximus-verkooppunten mogelijk maakt. Op die manier zullen de twee bedrijven om en bij 15.000 verzendingen per jaar duurzamer kunnen maken.
 

Sinds vorige week verzekert een fietskoerier zowel de levering van professionele producten L’Oréal aan 130 kapperszaken in Brussel als de verdeling van telecomproducten in de verkooppunten van Proximus in de binnenstad. Hiertoe doen beide ondernemingen een beroep op Cargo Velo, een partner van GO2 (Dioxyde de Gambettes), en kunnen ze rekenen op de steun van Brussel Mobiliteit.

Het pilootproject heeft als doel het potentieel en de operationele levensvatbaarheid van een partnerschap tussen twee grote retailers te evalueren, met het oog op het organiseren van hun distributie in de stad. Concreet zullen alle bestelde artikelen worden verzameld in de opslagplaats van Proximus in Anderlecht alvorens ze per e-bike naar hun eindbestemmingen worden gebracht. Het eerste jaar wordt het aantal verzendingen op die manier op een kleine 15.000 geraamd, gelijk verdeeld tussen de beide ondernemingen.

Na zes maanden zal het initiatief worden geanalyseerd door 'MOBI', het onderzoekscentrum van de VUB, dat het effect van deze methode op de CO2-uitstoot en op de files in de stad zal nagaan. Op basis van deze evaluatie kan dan worden beslist om de volumes op te voeren of een beroep te doen op andere logistieke kanalen, zoals e-commerce. Uitbreidingen naar andere steden en naar andere partners binnen de retailsector zullen ook worden onderzocht.

Verschillende sectoren, hetzelfde doel: de ecologische voetafdruk verminderen

Het partnerschap tussen L’Oréal en Proximus kan dan misschien verrassen omdat ze in heel uiteenlopende sectoren actief zijn, de twee bedrijven delen hun engagement om CO2-afdruk verkleinen gevoelig terug te dringen.

Voor Proximus is een lagere koolstofvoetafdruk een absolute prioriteit. De onderneming heeft haar eigen CO2-uitstoot tussen 2007 en 2018 met 75% teruggedrongen en heeft zich tot doel gesteld om haar onrechtstreekse uitstoot vóór 2040 te halveren. Bovendien is de CO2-uitstoot als gevolg van verplaatsingen van onderaannemers in de laatste vier jaar met 54% gedaald. Het gezamenlijke project met L’Oréal zal de impact van zijn distributie op het milieu nog helpen verminderen.

L’Oréal van zijn kant maakt sinds 2013 een ingrijpende transformatie door in het kader van zijn programma Sharing Beauty with All, dat de ecologische en sociale impact op zijn totale waardeketen wil aanpakken. Wat CO2 betreft is de uitstoot van zijn fabrieken en centrales tussen 2005 en 2018 met 77% gedaald. Tegelijk is zijn productie met 38% gestegen. Tegen 2030 heeft L’Oréal zich nieuwe, ambitieuzere doelen gesteld: de rechtstreekse en onrechtstreekse CO2-uitstoot met 25% in absolute termen en met 50% in intensiteit verminderen (t.o.v. 2016).


Hans Schurmans, Director Logistics Operations van Proximus:

"In Gent en Antwerpen levert Cargo Velo nu al aan onze verkooppunten. Dankzij het project hebben we de verplaatsingen per bestelwagen met 8.000 km kunnen verminderen. Vanuit deze ervaring gaan we nu nog verder en zullen we de leveringen van Proximus en L’Oréal in het centrum van Brussel combineren. We zijn ervan overtuigd dat we door samen te werken met partners we de vermindering van onze impact op het milieu daadwerkelijk kunnen versnellen."



Florian Delagoutte, Director Operations L’Oréal Belgilux:

"Het verminderen van de CO2-uitstoot verbonden aan de levering van producten aan onze klanten, is een prioriteit. Deze samenwerking met Proximus stelt ons in staat om de 'last mile delivery' per fiets aan 130 kapperszaken in Brussel in de praktijk te brengen en te testen. Naast het milieu-aspect willen we onze klanten een meer gepersonaliseerde en aangenamere leveringservaring bieden."

Elke Van den Brandt, Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid

"Fietsleveringen genereren geen files en hebben een bijkomend voordeel voor het verkeer: door hun kleine omvang zorgen ze ervoor dat er minder dubbel geparkeerd wordt. Ze zijn bovendien zeer veilig voor de zwakke weggebruikers, weinig vervuilend en geruisloos. Zo vormen ze een uiterst positief alternatief ter ondersteuning van het vloeiende en aangename karakter van onze stad, evenals de gezondheid van haar inwoners. Bedrijven spelen een zeer belangrijke rol in de ecologische transitie van ons Gewest. Proximus en L'Oréal spelen hier een voortrekkersrol. Het Gewest staat aan hun zijde en aan de zijde van alle spelers die deze weg willen inslaan."
 

 




Artikel geplaatst n.a.v. bron:
 
Op:  02-11-2019

Artikel ongepast?

Dit artikel is ongepast

Gelieve ons te laten weten waarom u dit artikel ongepast acht.

Gelieve je eerst aan te melden.
Registreren en berichten schrijven is gratis.


Registreer hier! Aanmelden!
Project: Open ondernemerschap!

Wens je meer visibiliteit, meer leads naar je onderneming of product?
Gebruik dan onze voordelige bedrijfspagina en wordt door duizenden bezoekers online gevonden!





Wil je gratis ondernemersnieuws plaatsen?
 



Meer nieuws over PRpro

Brussel
17-09-2020

De activiteiten van Nespresso zijn sinds 2017 CO₂-neutraal en het merk streeft nu ook naar volledige CO₂-neutraliteit in de gehele toeleveringsketen en productlevenscyclus.In België en Luxemburg zal Nespresso tegen eind 2020 de totale CO₂ -uitstoot van elk kopje Nespresso Professional-koffie dat door zijn professionele klanten (kantoren, restaurants, hotels, enz.) wordt verbruikt,...


Meer info

PRpro
Brussel
16-09-2020

Donderdag 17 september 2020, zal de opening van het nieuw museum bij de KBR plaatsvinden in aanwezigheid van zijne majesteit de Koning en Koen Geens, Vice-eersteminister en minister van Justitie, belast met de Regie der gebouwen, en minister van Europese Zaken. Het KBR Museum, gewijd aan de Librije van de Bourgondische hertogen, is het resultaat van een samenwerking tussen de Koninklijke...


Meer info

PRpro
Brussel
09-09-2020

Voka wil dat de coronacrisis aangewend wordt om ons land volledig te transformeren. Daarbij moeten de economie en maatschappij op een nieuwere leest geschoeid worden. “Met gezonde en gedeelde groei willen we welvaart en welzijn brengen voor iedereen.We maken werk van een duurzaam, digitaal en gezond Vlaanderen. Daarvoor hebben we al heel wat ideeën uitgewerkt in ons Plan Samen Groeien,...


Meer info

PRpro
Zwijnaarde
09-09-2020

Sofico, de internationale leverancier van software voor autofinanciering, leasing-, fleet- en mobiliteitsmanagement, zit in een aanwervingsgolf en heeft speciaal daarvoor een carrièreportaal gelanceerd. Het bedrijf wil immers het hoogopgeleide personeel aantrekken dat nodig is om de ambitieuze vijfjarige uitbreidingsplannen, gebaseerd op voortdurende investeringen in mensen en innovatie,...


Meer info

PRpro



Advertenties



Klik hier voor het nieuws uit
Maas en Kempenland | Antwerpen | VL-Brabant | Limburg | Kempen | Oost-VL | West-VL | Brussel | De Kust |

Media Partners

X
Geen vervelende pop-up meer?
Geen probleem meld je gewoon aan, de digitale krant is gratis.
Bovendien kan je ook zelf artikels plaatsen.
inVlaanderen.be gebruikt cookies en verzamelt gegevens om de gebruikersnelheid te kunnen verbeteren. Meer info: https://www.invlaanderen.be/pagina/privacy

Ok, ik snap het