Kersia heeft een exclusieve overeenkomst getekend voor de overname van Sopura, specialist in de voedingsmiddelen- en brouwerijsector.



Het gecombineerde bedrijf versterkt hiermee de positie als wereldleider op het gebied van voedselveiligheid.

De overname van Sopura is voor Kersia de zevende overname sinds 2016. Dit is in lijn met het streven van deze toonaangevende bedrijvengroep op het gebied van voedselveiligheid om te blijven uitbreiden met nieuwe producten en in nieuwe markten. Naast strategisch geografische aanvullingen, met name in Azië-Pacific en Afrika, wordt met deze overname een grotere aanwezigheid van Kersia in de drankenmarkt gerealiseerd en significant veel expertise op het gebied van waterbehandeling in huis gehaald.

Zakelijke en geografische aanvullingen: een winstgevende strategie

De transactie is gebaseerd op het grote potentieel betreffende positieve synergieën tussen de twee groepen, die beiden een mondiaal bereik, gedegen kennis van de sector en sterke geografische dekking hebben. De bedrijven vullen elkaar aan, met name wat betreft de marktsectoren, waardoor de twee groepen een uitgebreidere dienstverlening kunnen bieden die uniek is in de mondiale voedingsmiddelen- en drankenmarkt. Sopura is niet alleen wereldwijd toonaangevend op het gebied van hygiëne in de brouwerijsector, maar ook een expert op het gebied van hygiëne voor specifieke voedingsmiddelensectoren, waterbehandelingen en technische oplossingen, en het bedrijf beschikt over een speciaal R&D-center in België waar innovatieve concepten en producten worden ontwikkeld.

Deze winstgevende combinatie van geografische uitbreiding van de groep en verbreding van de eindmarkten zorgt ervoor dat Kersia Europees leider in de voedingsmiddelen- en drankensector wordt en, met een geconsolideerde aanwezigheid in Amerika, Azië/Oceanië en het Midden-Oosten/Afrika, haar positie als krachtige speler op de wereldmarkt handhaaft. Via een aantal van de industriële vestigingen van Sopura (Australië, Zuid-Afrika en Vietnam) hoopt Kersia in 2021 haar strategische uitbreidingsdoelen voor deze markten te realiseren.
De aanwezigheid van Kersia in de sectoren in Noord- en Latijns-Amerika zorgt op haar beurt voor een nieuw afzetgebied van het drankenportfolio van Sopura.

Kersia: ongeëvenaarde groei op de wereldmarkt

Sinds 2016 heeft Kersia een enorme groei doorgemaakt. Met de zeven overnamen heeft de groep haar technische en sectorexpertise aanzienlijk verstevigd en tegelijkertijd haar geografische dekking uitgebreid. Binnen vier jaar is Kersia drie keer zo groot geworden. De komst van Sopura tilt de groep commercieel, industrieel en sociaal gezien naar een hoger niveau en is in lijn met de strategische ambities. Na de overname zal Kersia in meer dan 120 landen actief zijn, met in totaal 1800 medewerkers en een omzet van 375 miljoen euro.

Sopura, wereldwijd toonaangevend in de brouwerijsector

Sopura werd in 1946 in Courcelles (België) opgericht. Inmiddels heeft het familiebedrijf een wereldwijd bereik met een omzet van 55 miljoen euro (2019) en is het met 15 vestigingen en 5 productielocaties in België, Spanje, Australië, Zuid-Afrika en Vietnam actief in meer dan 100 landen. Als toonaangevend bedrijf in de brouwerijsector voor het leveren van complete reinigings- en desinfectieoplossingen onderscheidt Sopura zich door het hoge niveau van de expertise en knowhow van de medewerkers en van de kwaliteit van de oplossingen, die gebaseerd zijn op meer dan 70 jaar ervaring in meer dan 100 landen.




Sébastien Bossard, CEO van Kersia
“We zijn er heel trots op het team van Sopura te mogen verwelkomen op onze reis! Met Sopura halen we nu ook expertise in huis op het gebied van dranken/brouwerijproducten. Dat is in lijn met onze strategie betreffende het versnellen van onze groei door externe uitbreiding en het verstevigen van onze marktpositie. Vanaf morgen werken er 1.800 medewerkers samen aan onze missie: “Het creëren van een voedselveilige wereld”. Meer dan ooit stellen we alles in het werk om onze klanten over de hele wereld te ondersteunen van ‘farm to fork’. Voor Kersia en al onze medewerkers is dit een grote verantwoordelijkheid, maar wel een waar we klaar voor zijn: de hoge normen consistent handhaven om de voedselveiligheid op mondiaal niveau te verbeteren en bijdragen aan oplossingen voor terugkerende voedselschaarste ten behoeve van gemeenschappelijk nut. Onze twee bedrijven vullen elkaar heel goed aan, en in onze waarden en DNA hebben we veel gemeenschappelijk. Ik wil Monique Coppieters, eigenaar en CEO, dan ook van harte bedanken voor haar vertrouwen.”


Monique Coppieters, CEO van Sopura
”In deze tijden van globalisering en consolidering kan de combinatie Kersia en Sopura als geen ander oplossingen leveren aan de mondiale markt, voor zowel grote bedrijven als kleine, lokale ondernemingen, op het gebied van hygiëne en waterbehandeling, om voedselveiligheid te waarborgen en processen te introduceren die de milieu-impact verkleinen. Ik twijfel er niet aan dat de groep de toegevoegde waarde voor onze klanten, teams en aandeelhouders weet te verhogen. Ik ben er trots op dat de Kersia Group de positieve bijdrage die Sopura kan hebben op de groei heeft erkend en ik ga er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de integratie tussen de twee bedrijven, die al zoveel gemeenschappelijke waarden hebben, soepel verloopt.”

De transactie blijft onder voorbehoud van de goedkeuring van de toezichthoudende instanties inzake bedrijfsovernamen.


Over Kersia:
Kersia is een wereldwijd toonaangevend bedrijf op het gebied van voedselveiligheid met waardetoevoegende producten en oplossingen om in elke fase van de supply chain ziekten en/of besmettingen voor mens en dier te voorkomen. Het bedrijf biedt tevens niche- en gedifferentieerde oplossingen voor de gezondheidszorgsector.
Na de overname zal Kersia actief zijn in meer dan 120 landen, met een personeelsbestand van ruim 1.800 medewerkers en een omzet van meer dan 375 miljoen euro.
www.kersia-group.com


Over Sopura
Sopura is een innovatief bedrijf met een focus op het voorzien in duurzame oplossingen voor producten, materialen en diensten.
Het hoofdkantoor van Sopura bevindt zich in Courcelles (België) en het bedrijf beschikt over 5 productielocaties (in België, Spanje, Australië, Zuid-Afrika en Vietnam), waarvandaan via verschillende vestigingen en distributiepartners in meer dan 100 landen wordt geleverd, waarmee een omzet wordt gegenereerd van 55 miljoen euro (2019).
www.sopura.com




Artikel geplaatst n.a.v. bron:
 
Op:  26-11-2020

Artikel ongepast?

Dit artikel is ongepast

Gelieve ons te laten weten waarom u dit artikel ongepast acht.

Gelieve je eerst aan te melden.
Registreren en berichten schrijven is gratis.


Registreer hier! Aanmelden!
Project: Open ondernemerschap!

Wens je meer visibiliteit, meer leads naar je onderneming of product?
Gebruik dan onze voordelige bedrijfspagina en wordt door duizenden bezoekers online gevonden!





Wil je gratis ondernemersnieuws plaatsen?
 



Meer nieuws over PRpro

Bredene
22-01-2021

Een niet gering aantal individuele eigenaars-bewoners van een vakantieverblijf verhuren dit verblijf sporadisch om hun kosten te dekken of hun lening af te betalen. Dat is momenteel, ook in volle coronaperiode, niet verboden, … tenzij het verblijf toevallig in een bungalowpark, een vakantiepark of een camping ligt. Dit onderscheid leidt op sociale media al enkele maanden tot veel...


Meer info

PRpro
Brussel
20-01-2021

Het Rekenhof onderzocht de effectiviteit van de individuele beroepsopleiding (IBO), een maatregel waarmee de Vlaamse Regering al enkele decennia werkzoekenden wil activeren, hun competenties versterken, knelpuntvacatures wil invullen en kansengroepen evenredig tewerkstellen. De audit richtte zich op de werkzoekenden die in 2015 een IBO volgden. Het Rekenhof volgde tot eind 2017 hun tewerkstelling...


Meer info

PRpro
Diest
20-01-2021

De covid-19 vaccins voor de zorgverleners laten langer op zich wachten, maar de eerste AZ Diest medewerkers konden zich alvast vandaag laten vaccineren in woonzorgcentrum campus Ezeldijk in Diest.Dankzij een optimale samenwerking met de eerstelijnszorg mochten al enkele AZ Diest medewerkers van de primaire doelgroepen (medewerkers die actief zijn op de COVID-19 afdelingen, intensieve zorg en...


Meer info

PRpro
Zonder gemeente
19-01-2021

De Europese leider in vriesverse groenten, kruiden en fruit vernieuwt Raad van Bestuur.Per 1 februari 2021 treden Jan Vander Stichele en Conny Vandendriessche toe tot de Raad van Bestuur van Ardo. Zij vervoegen daarmee Stefaan Decraene - excom lid van BNP Paribas - en Jules Noten – tot voor kort CEO van Vandemoortele NV - als onafhankelijke bestuurders.Conny Vandendriessche is een...


Meer info

PRpro



Advertenties



Klik hier voor het nieuws uit
Maas en Kempenland | Antwerpen | VL-Brabant | Limburg | Kempen | Oost-VL | West-VL | Brussel | De Kust |

Media Partners

X
Geen vervelende pop-up meer?
Geen probleem meld je gewoon aan, de digitale krant is gratis.
Bovendien kan je ook zelf artikels plaatsen.
inVlaanderen.be gebruikt cookies en verzamelt gegevens om de gebruikersnelheid te kunnen verbeteren. Meer info: https://www.invlaanderen.be/pagina/privacy

Ok, ik snap het