Brexit-campagne douane schudt al kwart bedrijven wakker



Van de twintigduizend bedrijven die de voorbije twee weken een brief met een douanenummer ontvingen, reageerde intussen een kwart. Minister van Financiën Alexander De Croo en de douane roepen intussen alle bedrijven op om zich zo snel mogelijk in orde te stellen: “Wie geen douanenummer heeft, zal geen handel met het VK kunnen drijven.”

Vanaf het moment dat het Verenigd Koninkrijk (VK) de interne markt van de Europese Unie verlaat, moeten bedrijven die handel drijven met het VK douaneformaliteiten vervullen. Om een douaneaangifte te kunnen opstellen, hebben bedrijven een EORI-nummer nodig (Economic Operator Registration and Identification).

Rollen omgedraaid

Midden januari bleek dat slechts één op vijf van de Belgische bedrijven die handel drijven met het VK en nog niet over een douanenummer beschikten, zich de voorbije maanden in orde hadden gesteld. Twintigduizend andere bedrijven hadden tot dan nog geen EORI-nummer aangevraagd. Daarop besloot minister van Financiën Alexander De Croo in samenspraak met de douane en de sectororganisaties om de rollen om te draaien.

Waar bedrijven vroeger zelf een douanenummer moesten aanvragen, reikt de douane nu van ambtswege een EORI-nummer uit. Bij twintigduizend bedrijven viel dat nummer de voorbije weken in de bus. De bedrijven wordt enkel gevraagd een aantal gegevens over te maken zodat het EORI-nummer definitief kan worden ingeschreven in de Europese douanedatabank.

Een kwart van de bedrijven reageerde intussen: 3.646 bedrijven maakten de nodige gegevens over, 1.296 andere bedrijven hebben reeds gereageerd, maar dienen hun aanvraag nog te vervolledigen.

Callcenter belt bedrijven op

De douane besliste ook om telefonisch contact op met de top-5000 bedrijven die handel drijven met het VK. Dat callcenter is sinds eind vorige operationeel. Een twaalfkoppig team van de douane volgt via het callcenter met de bedrijven hun EORI-aanvraag op.

De douane verwacht dat het aantal invoeraangiftes door brexit met 930.000 zal toenemen, een stijging met 14 %. Het aantal bijkomende uitvoeraangiftes wordt geraamd op ongeveer 4.500.000, een stijging met 47 %.

Bron: 
FOD Financiën




Artikel geplaatst n.a.v. bron:
 
Op:  07-02-2019

Artikel ongepast?

Dit artikel is ongepast

Gelieve ons te laten weten waarom u dit artikel ongepast acht.

Gelieve je eerst aan te melden.
Registreren en berichten schrijven is gratis.


Registreer hier! Aanmelden!
Project: Open ondernemerschap!

Wens je meer visibiliteit, meer leads naar je onderneming of product?
Gebruik dan onze voordelige bedrijfspagina en wordt door duizenden bezoekers online gevonden!





Wil je gratis ondernemersnieuws plaatsen?
 



Meer nieuws over PRpro

Diest
20-02-2020

De pediatrieafdeling van het Algemeen ZIekenhuis Diest heeft een nieuw speeltuig voor haar patiëntjes: een elektrische Volvo cabrio op kindermaat. De kinderen kunnen zich met de auto door de afdeling begeven en hun ziekenhuisverblijf wordt meteen een stuk aangenamer.De pediatrieafdeling van het Algemeen ZIekenhuis Diest is een elektrische bedrijfswagen rijker met de nieuwe Volvo S90. De...


Meer info

PRpro
Zaventem
20-02-2020

De optimalisatiestudie van Zaventem-Zuid is klaar en het masterplan kan uitgevoerd worden. Hiermee kan Zaventem-Zuid de stap zetten naar een duurzame bedrijvenzone die klaar is voor de toekomst. Mobiliteitsoplossingen, meer groen en een betere samenwerking zijn de rode draad doorheen de plannen.In de gemeente Zaventem zijn heel wat bedrijven gevestigd op hoofdzakelijk verouderde...


Meer info

PRpro
Dendermonde
18-02-2020

In augustus 2020 gaan de Regie der Gebouwen, de vastgoedbeheerder van de federale staat, en het consortium BAM PPP van start met de bouw van de nieuwe gevangenis in Dendermonde. Context van het projectDe gevangenis wordt gerealiseerd via een “DBFM-procedure”, waarbij “DBFM” staat voor Design, Build, Finance en Maintain. Het gaat om een publiek-private samenwerking, waarbij...


Meer info

PRpro
Brussel
18-02-2020

De wedstrijd “Gekozen Product van het Jaar” wordt in België sinds 12 jaar georganiseerd met de bedoeling productinnovatie in de kijker te plaatsen. Consumenten wordt daarbij gevraagd om de in hun ogen meest innoverende of nuttige nieuwkomers te verkiezen. De voorbije 5 jaar kwam deze wedstrijd op de Belgische markt in een heuse stroomversnelling terecht.Het logo Gekozen Product...


Meer info

PRpro



Advertenties



Klik hier voor het nieuws uit
Antwerpen | Limburg | Kempen | Vlaams Brabant | Oost VL | West VL | Brussel | Kust | Maasland |

Media Partners

X
Geen vervelende pop-up meer?
Geen probleem meld je gewoon aan, de digitale krant is gratis.
Bovendien kan je ook zelf artikels plaatsen.
inVlaanderen.be gebruikt cookies en verzamelt gegevens om de gebruikersnelheid te kunnen verbeteren. Meer info: https://www.invlaanderen.be/pagina/privacy

Ok, ik snap het