Sodexo geeft de Ronde van Frankrijk een typisch Belgische chocoladetoets



Over enkele dagen leven Brussel en België op het ritme van ‘Le Grand Départ’ en de eerste etappes van de Ronde van Frankrijk 2019. Sodexo, wereldleider in Quality of Life Services, is al 28 jaar partner van de Tour. Bovenop de 3.500 dagelijkse culinaire prestaties zorgt Sodexo dit jaar voor een typisch Belgische ‘chocolade kers’ op de taart.

Le Grand Départ van de Ronde van Frankrijk vindt op 6 juli plaats in Brussel. Michel Croisé, President van Sodexo Benelux, zal met de Belgische Chocoladefiets in het Village Départ du Tour een prachtig eerbetoon brengen aan de wielersport, aan de delicatessen en de knowhow van Belgische professionals. De fiets is vervaardigd door de beroemde chocoladeproducent Callebaut, sinds jaar en dag Sodexo-klant en - leverancier. De Belgian Chocolate Bike is een creatie van twee internationaal gerenommeerde chefs: Ryan Stevenson, die aan het hoofd staat van de Chocolate Academy Belgium en Davide Comaschi, winnaar van de World Chocolate Masters in 2013 en Global Creative Lead bij Callebaut. Het kostte beide heren 40 uren ieder om deze prachtige fiets uit 100% chocolade met een gewicht van 120 kg voor te bereiden.
Hij werd gemaakt uit Belgische chocolade door Callebaut, dat al sinds 1911 cacaobonen verwerkt. De Belgian Chocolate Bike wordt tijdens de eerste etappe tentoongesteld in het Tourdorp, waarna hij tentoongesteld zal worden in het Belgian Chocolate Village te Brussel.

Sodexo zal zich trouwens niet beperken tot deze spectaculaire en symbolische actie.
De samenwerking tussen de Sodexo en de Tour de France loopt dan ook al vele jaren.
Sinds bijna 30 jaar gooit Sodexo als officiële cateraar van de Ronde van Frankrijk haar uitgebreide knowhow in de strijd om alle betrokken partijen bij ‘la Grande Boucle’ drie weken lang te verwennen: reclamekaravaan, organisatoren, begeleiders van de renners... Daarmee stellen de organisatoren van de Tour de medewerkers elk jaar opnieuw voor een logistieke uitdaging van formaat.

Op zaterdag 6, zondag 7 en maandag 8 juli, dus op de drie dagen dat de Ronde van Frankrijk België doorkruist, verzorgt een Sodexo-team met een zestigtal vertegenwoordigers van ‘Sodexo Sports et Loisirs France’ en zeven medewerkers van Sodexo België de catering in de VIP-dorpen aan de startplaats op alle drie de dagen en in de VIP-dorpen van de aankomstplaatsen op zaterdag 6 en zondag 7 juli.
Daarnaast bereidt het team dagelijks 350 maaltijden en een lunch voor de begeleiders van de renners, staat het in voor de VIP-prestaties in de tenten langs het parcours, en zorgt het voor lunchbags voor de leden van de reclamekaravaan.
Chef en Oostendenaar Steve Passchyn staat in voor de Belgische chocoladetoets. Deze Executive Chef bij Sodexo België kreeg zijn opleiding bij hoog aangeschreven huizen, zoals de Sea Grill in Brussel (**Michelin). Hij bedacht speciaal voor de Tour een chocoladedessert, dat exclusief in de verschillende VIP-dorpen wordt geserveerd.
De samenstelling? Wij zijn gebonden aan discretie, maar kunnen wel een tip van de sluier oplichten. Het gaat om abrikoos, omhuld met chocolademousse en geserveerd in een kopje van… chocolade. Een zero waste dessert made in Belgium!

Zo komen we naadloos bij een ander aandachtspunt van Sodexo naar aanleiding van de passage van de Tour in België: de strijd tegen het afval. Benoit Vernaillen, culinair verantwoordelijke bij Sodexo, leidt alles in goede banen. Zo zijn de maaltijdborden gemaakt van karton en rieten pulp en de lunchzakken worden geserveerd in kraftzakken met gerecycleerde servetten. “De grootste uitdaging voor Sodexo is het aanbieden van maaltijden met een lekkere smaak en geur, op basis van verse, lokale en seizoensproducten, en dat voor zo’n massa mensen én met respect voor het milieu.
Sodexo kan deze uitdaging met succes aangaan dankzij haar ervaring met de meest prestigieuze sportevenementen ter wereld. Ik stel met genoegen vast dat steeds meer sportieve evenementen aandacht schenken aan het milieu. Een prima signaal om het massaal opgekomen publiek te sensibiliseren.” vertelt Benoit Vernaillen.


Hoe dan ook, dergelijke rondreizende logistieke en culinaire huzarenstukjes zijn slechts mogelijk dankzij de onafgebroken inzet van de Sodexo-medewerkers, bij wie de zin voor dienstverlening en kwaliteit in het bloed zit. Tijdens de Belgische etappes van de Ronde van Frankrijk 2019 zal Sodexo het beste van zichzelf geven om een kwalitatieve catering te bieden met de heerlijke en ongeëvenaarde smaak van chocolade.

Over de Tour: 3.500 dagelijkse culinaire prestaties bereid en geserveerd

Sodexo, de officiële cateraar van de Tour, tekent aanwezig voor elke etappe van de wedstrijd en elke dag voor ruim 3.500 culinaire prestaties (bereiden en serveren):
• 1 700 genodigden in het Start-dorp
• 500 maaltijden en diverse prestaties
• 800 tussendoortjes voor onderweg
• Dagelijkse ontvangst van 500 personen aan de aankomstdorpen
• Jaarlijks meer dan 2050 ton materiaal en voedsel geleverd voor de Ronde van Frankrijk
• 60 Sodexo-medewerkers dagelijks in de weer voor de Tour Sodexo, de referentie voor de grote sportmanifestaties in de wereld Sodexo en de sportwereld delen tal van waarden: teamspirit, de lat steeds hoger leggen, samenwerken… en voegt daar een extra dimensie aan toe vanuit haar knowhow: kwaliteit, oog voor detail, uitmuntendheid, innovatieve producten en diensten, het vermogen om te beantwoorden aan de kwalitatieve en kwantitatieve vereisten van grote evenementen, tegemoetkomen aan de wensen van zowel het grote publiek als de VIP’s, en prestaties op maat van de sporters.

Van de wegen van de Tour de France tot Roland-Garros en de grootste Franse en internationale stadions groeide Sodexo uit tot dé referentie voor services en catering in de sportwereld. Al ruim een halve eeuw is Sodexo, via haar afdeling Sports & Leisure, aanwezig op alle grote plaatsen met sportevenementen in Frankrijk en het buitenland:

In de voetbalwereld
→ In Frankrijk: Parc des Princes (sinds 2013), Groupama Stadium in Lyon (sinds de opening in 2016), Orange Vélodrome in Marseille (sinds 14 jaar), Centre National du Football Clairefontaine (sinds 1997), Stade de France (sinds 1998), Trainings- en opleidingscentra van LOSC, OL en OM, Allianz Riviera Nice (sinds de opening in 2012).


→ In het buitenland (Engeland, Ierland en Spanje): The Amex Community Stadium in Brighton, Newcastle United Football Club, Aberdeen Football Club, Everton Football Club, Headingley Experience Leeds, Hampden Park in Glasgow, San Mamès Stadion (Athletic Bilbao), Wanda Metropolitano (Atletico Madrid), Stadion van Mestalla (FC Valencia).


In de rugbywereld → WK Rugby 2015 (via de groep STH).

In de tenniswereld
→ Roland-Garros (sinds 32 jaar), Open 13 Provence*, Monte-Carlo Rolex Masters (sinds 19 jaar), Fed Cup en Coupe Davis in Frankrijk.

In de golfwereld
→ Open France 2017 & 2018, The UK Open (partner sinds 1995), Ryder Cup 2018. In de wielerwereld
→ Tour de France** met A.S.O. maar ook Paris-Nice, Parijs-Roubaix, De Waalse Pijl, Luik-Bastenaken-Luik, Critérium du Dauphiné, Parijs-Tours.

In de wereld van de paardensport :
→ Paardenrenbanen van Vincennes en Enghien, Royal Ascot in het Verenigd Koninkrijk.


Grote sportevenementen :
→ Royal Henley Regatta, Super Bowl, World Series (Baseball), NBA and MLS All-Star Games, Halve Marathon en Marathon van Parijs.
*Officiële leverancier sinds 1993 ** Officiële leverancier sinds 1991


Over Sodexo
Sodexo werd in 1966 opgericht in Marseille door Pierre Bellon. Vandaag is het de wereldleider op het vlak van Quality of Life Services, een fundamentele factor voor individuelen en organisaties om te presteren. Sodexo is aanwezig in 80 landen en bedient elke dag 75 miljoen consumenten met een uniek aanbod van On-site Services, Benefits & Rewards Services en Personal & Home Services. Met competenties in meer dan 100 vakgebieden in Frankrijk, biedt Sodexo zijn klanten een geïntegreerd dienstenaanbod, gebaseerd op 50 jaar ervaring: catering, onthaal, netheid, technisch onderhoud van materiaal en installaties; Maaltijdcheques, Cadeau Pass, Home Services en receptiediensten. Het welslagen van de prestaties van Sodexo is het gevolg van zijn onafhankelijkheid, zijn duurzame economiemodel en zijn vermogen om de ontplooiing en inzet van zijn 245.000 medewerkers wereldwijd te verzekeren.


Over Sodexo Sports & Leisure
Sodexo Sports & Leisure is een van de strategische segmenten van de Sodexo-Groep.
In Frankrijk en de wereld is dit segment sterk betrokken bij het management van prestigieuze, culturele en sportieve sites, en ook van grote evenementen. Het is goed voor een omzetcijfer van 1.7 miljard euro wereldwijd, bijna 40.000 medewerkers en ruim een honderdtal domeinen.


In Frankrijk is Sodexo Sports & Leisure eigenaar van hoog aangeschreven locaties en merken (De Lido in Parijs, la Maison Lenôtre, Le Pré Catelan, Bateaux Parisiens, Yachts de Paris...) of strategische partner van buitengewone plaatsen (de restaurants van de Eiffeltoren, les Maisons de Prestige, la Seine Musicale, le Petit Palais ...) en grote evenementen (Roland-Garros, Tour de France, WK Rugby...).


Sodexo in België
1 Belg op 4 komt dagelijks in contact met Sodexo.
1.200 sites in België
Meer dan 4. 000 medewerkers


Over Amaury Sport Organisation
Amaury Sport Organisation creëert en organiseert eersterangs internationale sportevenementen. De onderneming is gespecialiseerd in evenementen buiten het stadion en heeft alle competenties in huis in verband met de organisatie, het mediatiseren en commercialiseren van sportcompetities.

A.S.O. organiseert 240 competitiedagen per jaar voor 90 evenementen in 25 landen.
De organisatie is aanwezig in 5 sporttakken, namelijk wielrennen met de Ronde van Frankrijk, rally met de Dakar, zeilen met le Tour Voile, grote publieksevenementen met de Schneider Electric Marathon van Parijs en golf met de Lacoste Ladies Open de France. Amaury Sport Organisation is een filiaal van de Groep Amaury, media- en sportgroep en eigenaar van L’Équipe.




Artikel ongepast?

Dit artikel is ongepast

Gelieve ons te laten weten waarom u dit artikel ongepast acht.

Gelieve je eerst aan te melden.
Registreren en berichten schrijven is gratis.


Registreer hier! Aanmelden!
Project: Open ondernemerschap!

Wens je meer visibiliteit, meer leads naar je onderneming of product?
Gebruik dan onze voordelige bedrijfspagina en wordt door duizenden bezoekers online gevonden!





Wil je gratis ondernemersnieuws plaatsen?
 



Meer nieuws over Redactie inVlaanderen Media Support

Antwerpen
11-12-2019

En gaat over tot amendering van reglementen provinciebelastingen in de provincieraad De provinciebelasting op de bedrijven is niet arbeidsvriendelijk voor de kleine zelfstandigen zonder bedrijfsruimten die meestal in bijberoep wat extra bijwerken om rond te komen. Deze groep wordt even zwaar belast als bedrijven met een oppervlakte tot 1000 m2 via de provinciebelasting op bedrijven. Open Vld...


Meer info

Redactie inVlaanderen Media Support
Maaseik - Neeroeteren - Opoeteren
11-12-2019

Het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen zal zich burgerlijke partij stellen tegen plastisch chirurg Jeff Hoeyberghs naar aanleiding van zijn seksistische en haatdragende uitspraken tijdens een lezing van de studentenclub KVHV.Adjunct-directeur Liesbet Stevens verduidelijkt: “De uitspraken van Jeff Hoeyberghs zetten aan tot discriminatie en haat jegens vrouwen. Daarom is het...


Meer info

Redactie inVlaanderen Media Support
Brussel
11-12-2019

Begin 2018 lanceerde de Belgische overheid de eerste groene overheidsobligaties (Green OLO) ter waarde van 4,5 miljard euro. Dit type obligatie vereist een dubbele rapportering. De eerste is een analyse van de daadwerkelijke uitgaven en werd reeds gepubliceerd in juni 2019. Vandaag verschijnt het tweede rapport, dat de milieu- en klimaatimpact van deze uitgaven in beeld brengt: het “Green...


Meer info

Redactie inVlaanderen Media Support
Mechelen
11-12-2019

Wat de meerderheid uit het oog verliest in hun strijd tegen kinderarmoede, is dat het deel uitmaakt van een geheel.Kinderen zijn niet arm, wat je wilt bestrijden is de gezinsarmoede. En dat doe je niet met de maatregelen die het stadsbestuur neemt. De stad bouwt de middelen af die ze besteedt aan het ondersteunen van huurders die tot kwetsbare doelgroepen behoren. En de middelen die gaan naar het...


Meer info

Redactie inVlaanderen Media Support



Advertenties



Klik hier voor het nieuws uit
Antwerpen | Limburg | Kempen | Vlaams Brabant | Oost VL | West VL | Brussel | Kust | Maasland |

Media Partners

X
Geen vervelende pop-up meer?
Geen probleem meld je gewoon aan, de digitale krant is gratis.
Bovendien kan je ook zelf artikels plaatsen.
inVlaanderen.be gebruikt cookies en verzamelt gegevens om de gebruikersnelheid te kunnen verbeteren. Meer info: https://www.invlaanderen.be/pagina/privacy

Ok, ik snap het