Vlaamse provincies slaan handen in elkaar om slimme data te gebruiken voor detailhandelsbeleid
De 5 Vlaamse provincies slaan de handen in elkaar om meer gebruik te maken van slimme data om het detailhandelsbeleid vorm te geven. Steden en gemeenten kunnen data gebruiken om hun kernversterking beter te onderbouwen, handelaars de mogelijkheden te geven meer gericht te werken, … Het project krijgt in totaal ruim 450.000 euro steun van Vlaanderen en Europa. Het is één van de 8 projecten die steun krijgen. Minister Crevits wil steden en gemeenten zo de mogelijkheid bieden om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken met hulp van technologie en digitalisering. De mobiliteit in een gemeente, maar ook de combinatie van winkelen, werken en vrije tijd in een stad of gemeente is belangrijk om die stad of gemeente leefbaar te houden.
“De coronacrisis treft de lokale economie in onze steden en gemeenten zwaar. Winkels kunnen dan wel onder voorwaarden open blijven, toch grijpen veel ondernemers naar het digitale om te kunnen blijven werken. De 8 projecten die goedgekeurd werden gaan aan de hand van technologie en digitale transformatie op zoek naar manieren om dit in goede banen te leiden en willen handvatten aanreiken voor nieuwe businessmodellen.” - Hilde Crevits
Digitalisering en het slim gebruik van data zijn belangrijk voor de lokale economie. De coronacrisis, die de lokale economie zwaar treft, versterkt deze vaststelling. Het versterken van de lokale economie via digitale toepassingen en het gebruik van relevante data is meer dan ooit noodzakelijk. Veel ondernemers zijn genoodzaakt om op zoek te gaan naar digitale alternatieven en relevante informatie om zich beter te kunnen positioneren. Steden en gemeenten kunnen hierbij een belangrijke rol spelen. Om hen in deze uitdaging te ondersteunen werd in mei 2020 een oproep gelanceerd die zich richt naar lokale en provinciale besturen. De oproep past in het ‘Smart City’ programma van EFRO (het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) dat steden en gemeenten moet stimuleren om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken met technologie en digitale innovatie. Daarbij is ook de samenwerking met andere overheden, kennisinstellingen, bedrijven en de burger essentieel.
In het kader van deze oproep werden 8 projecten goedgekeurd, goed voor een totaal Europees steunbedrag van 1,9 miljoen euro. Vlaams minister van Economie en Innovatie Hilde Crevits zorgt voor 1,84 miljoen euro cofinanciering. De provincie Limburg zit vervat in één van de 8 projecten.
Gebruik van slimme data, ook voor handelaars
Met het project ‘INVEST’ slaan de provincies West-Vlaanderen, Antwerpen, Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Limburg de handen in elkaar voor de uitvoering van een efficiënt en effectief detailhandelsbeleid en de ontwikkeling van een florerend en toekomstgericht detailhandelsapparaat in Vlaanderen. Ze willen dit beleid, dat kernversterking en lokaal kopen als uitgangspositie heeft, meer baseren op slimme data en toepassingen om het zo meer onderbouwd, accurater en performanter te maken. Aan de hand van dat systeem moet het ook mogelijk zijn om de situatie in de ene gemeente met een andere te vergelijken. Via het project krijgen de gemeenten bijkomende data ter beschikking en worden ze geholpen om deze te vertalen naar hun detailhandelsbeleid. Ook handelaars zelf zullen gebruik kunnen maken van bepaalde data om zo hun verkoop beter te analyseren en performanter te maken of om betere keuzes te kunnen maken bij de oprichting van een nieuwe winkel of de verhuis van bestaande winkels.
De verschillende partners in het project ontvangen voor de uitvoering 227.600 euro steun vanuit het Europees Fonds voor regionale Ontwikkeling (EFRO) en 227.600 euro vanuit Vlaanderen.
Vlaams minister van Economie Hilde Crevits: “Door bijvoorbeeld koopstromen in kaart te brengen en de mobiliteit te monitoren kan de drukte in de stad gemeten worden en kunnen maatregelen genomen worden om bezoekers te spreiden en zo te vermijden dat er zich teveel mensen tegelijkertijd in de winkelstraten begeven. Ook detailhandelaars zelf kunnen zo gebruik maken van bepaalde data om hun verkoop beter te analyseren en performanter te maken of om betere keuzes te kunnen maken bij de opstart van nieuwe of de verhuizing van bestaande winkels. Technologie geeft ons de mogelijkheid om het detailhandelsbeleid te versterken, die opportuniteit mogen we niet missen.”
Berichtgever: CREVITS,_Persdienst vlaanderen.be
Artikel geplaatst n.a.v. bron:
Meer nieuws over PRpress
Natuurpunt en Partners Meetjesland vzw heeft de publicatie ‘Verken de Meetjeslandse natuurgebieden van Natuurpunt’ uitgebracht.In deze brochure stelt de vereniging 14 toegankelijke natuurgebieden voor. Lockdown als aanleidingDe laatste jaren, en zeker sinds de eerste lockdown in maart 2020, ziet Natuurpunt een spectaculaire stijging van het aantal bezoekers in haar natuurgebieden....
Meer info

De World Photography Organization heeft de finalisten en fotografen bekend gemaakt voor de Professional wedstrijd van de Sony World Photography Awards 2021. Bij de genomineerde fotografen staan twee Belgen op de shortlist. Wesley Dombrecht uit Dentergem dingt mee naar de award in de categorie Stilleven, terwijl Arvind Jayashankar uit Brussel genomineerd is in de categorie Architectuur. Ze maken...
Meer info

Advertenties
Gerelateerd nieuws
Media Partners





Bovendien kan je ook zelf artikels plaatsen.