Opiniestuk: Bedrijfscultuur op afstand



Bedrijfscultuur op afstand

Andy Coomans – Ondernemer, spreker, auteur

 

Midden maart daverde zowat elke KMO op zijn grondvesten toen het ganse land in lockdown ging. Niet alleen qua gezondheid en financieel, maar ook – en minder voelbaar voor de buitenwereld – op vlak van interne bedrijfswerking en bedrijfscultuur. Nochtans met grote impact. De eerste lockdown ging de lucht in met de zaligverklaring van ‘thuiswerk’, maar 2 maanden verder werd deze positieve toon toch danig genuanceerd. Mensen verloren binding met hun collega’s. De sociale werkcultuur, het gelach op de vloer, even je ei kwijt kunnen tijdens de lunch, … al deze factoren hakten op de werknemer in richting totale demoralisatie en een (veel) lagere psychologische gezondheid.

Om nog maar te zwijgen van de combinatie van de job in combinatie met een voltijdse functie als kinderanimator.

Wat ik als ondernemer vooral heb gezien zijn medewerkers en teams die opnieuw snakten naar verbroedering in een bedrijfsomgeving, zo snel als het mocht en mogelijk was onder veilige omstandigheden.

 

Lockdown-monster

Vandaag komt met de verstrengde maatregelen dat verschrikkelijke lockdown-monster plots weer dichterbij. Het maakt zich opnieuw voelbaar, want verschillende sectoren moeten sluiten (of blijven gesloten) en telewerken wordt opnieuw de norm.

Beleidsmakers zijn wat mij betreft een vorm van ondernemers - alleen werken zij voor een groot nationaal bedrijf dat België noemt - en voor ons is het simpel. Wij zijn gewend aan de gepaarde eenzaamheid die deel uitmaakt van onze rol in de maatschappij.

Zelf werk ik zo vaak ik kan, zoniet altijd, in mijn stille en rustige thuiskantoorbubbel. Ook pre-covid was dat al zo. Hier kan ik maximaal resultaat verzetten als ondernemer en word ik niet meegesleurd in de dagelijkse lawine van mensen die – positief bedoeld – mijn tijd opvreten en mijn aandacht opeisen. Waardoor ik en menig ander ondernemer vaak niet toekomen aan de taken die we voor onszelf hadden ingepland. Waardoor ons bedrijf niet de groei kan maken die we voorop hadden gesteld, want we zijn bezig met taken die gedelegeerd zijn, of zouden moeten zijn.

Beleidsmakers moeten zich bewust zijn, net als ondernemers, dat wij rare beestjes zijn. We zijn het zwarte schaap in de kudde, de uitzondering. Was dat niet zo, dan waren we met meer dan 9,5% van alle Belgen die kozen voor het statuut van ondernemer. We moeten ons bewust zijn dat dingen die wij moedwillig opzoeken zoals zelfstandigheid en afstand, helemaal niet passen in de gewenste mentale situatie van vele mensen die kiezen voor het statuut van werknemer.

 

Berichtgever: andycoomans.be

 

Geen contact

De realiteit is hard. In de voorbije jaren coachte ik vele ondernemers - eerst als consultant, daarna als spreker – bij het uitbouwen van hun ideale bedrijfscultuur. Een vaststelling die ik constant maak is dat de meeste ondernemers de basis missen om tot een goed resultaat te komen. Er is te weinig overleg tussen management en medewerkers. In de meeste KMO’s wordt er nauwelijks tijd vrijgemaakt voor een degelijke evaluatie van de prestaties, laat staan dat er regelmatig structureel overleg zou zijn met het team over de overwinningen, de werkpunten, de ambities en resultaten van het bedrijf. En toch verwachten we van onze teams een maximale inzet en betrokkenheid.

 

Het konijn en de hoed

De oplossing is nochtans eenvoudig. Vooraleer de goochelaar een wit konijn uit zijn hoed kan halen moet hij het er eerst insteken. De ondernemer of het management moet een structurele communicatiewerking installeren. Ook al heeft je bedrijf slechts enkele medewerkers. Overleg en transparante communicatie is zó belangrijk. Daarmee zeg ik niet dat je de naakte balansen van het bedrijf elke maand op tafel moet gooien, want daarmee creëer je alleen maar angst of een rij medewerkers die om opslag vragen wanneer het bedrijf winst maakt. Wat je wél moet delen met je team als ondernemer of leidinggevende zijn de algemene punten en evoluties.

Veel ondernemers starten hiermee en voeren het kort daarna weer af omdat ze botsen op weerstand bij het team. Je creëert misschien na x aantal jaren voor het eerst een platform om een mening te horen. Dan is het niet vreemd dat je veel feedback over je heen krijgt. Toch loont het de moeite om door te zetten want vaak opent dit platform heel wat waardevolle dialogen die vroeg of laat gaan eindigen in een verhoogd engagement bij je team. 

 

Overlegtijd

Maak tijd voor wekelijks overleg, zeker in tijden van telewerk. Maak er een wekelijks contactmoment van waar iedereen in betrokken is en waarin je reflecteert over de voorbije week, volgende week en de algemene gang van zaken. Live of via videocall. Werk op voorhand een duidelijke agenda uit en deel die met je team. Laat ruimte aan het einde van het contactmoment voor feedback en vragen.

Moeilijk is het niet, maar wanneer je als ondernemer in je dagelijkse taken teveel meegesleurd wordt door andere activiteiten, is dit vaak het eerste waar je niet aan toe komt. Nochtans is het super cruciaal in tijden als deze.

Want enkel als we het doel waar we naartoe willen met ons bedrijf (en dan bedoel ik echt wel ‘ons’ als in: werkgever én werknemers), én de do’s en don’ts om daar te geraken, glashelder hebben bepaald, zullen we sterke bedrijven bouwen op lange termijn. Ongeacht de uitdagingen van dit moment.

 

Conclusie

Bij deze dus een welgemeende warme oproep aan werknemers en werkgevers om samen te werken aan krachtige KMO’s van morgen. Om de onzekerheden van deze periode niet als brandstof te gebruiken om in tegenstrijd te belanden. Want daar kennen we als Belgenvolkje iets van: Bazen zijn opportunisten en personeel is een last. Neen! We werken allemaal samen aan het welzijn van ons allemaal. Ieder in zijn rol. Ieder vanuit zijn realiteit. Gun elkaar het recht om de dingen anders te zien. Zoek de gemeenschappelijke deler en werk daar samen naartoe.

 

 




Artikel geplaatst n.a.v. bron:
 
Op:  19-10-2020

Artikel ongepast?

Dit artikel is ongepast

Gelieve ons te laten weten waarom u dit artikel ongepast acht.

Gelieve je eerst aan te melden.
Registreren en berichten schrijven is gratis.


Registreer hier! Aanmelden!
Project: Open ondernemerschap!

Wens je meer visibiliteit, meer leads naar je onderneming of product?
Gebruik dan onze voordelige bedrijfspagina en wordt door duizenden bezoekers online gevonden!





Wil je gratis ondernemersnieuws plaatsen?
 



Meer nieuws over PRpress

Pepingen
29-11-2020

Ondanks het feit dat de vergunningsprocedure voor de bouw van een waterzuiveringsinstallatie in de Kareelstraat nog lopende is, wil Aquafin een perceel landbouwgrond van 60 are aankopen. Gezien de kwalificatie openbaar nut van toepassing is en omdat men snel vooruit wil, betaalt men een royale vergoeding van 8 euro per m².Verrassend besliste de gemeenteraad op 24 november om tegelijk en aan...


Meer info

PRpress
Ieper
29-11-2020

Vrijdag werd na het nationale overlegcomité duidelijk dat lokale besturen opnieuw studieplaatsen mogen inrichten. “Het is een vraag van vele studenten die we moeten kunnen waarmaken onder strikte voorwaarden. Een goede studieomgeving is cruciaal voor goede studieresultaten maar ook voor het mentale welzijn van de studenten”, stellen Ieperse jongerenvoorzitter Jordy Dehaene en...


Meer info

PRpress
Pepingen
29-11-2020

Sluikstort is één van de zaken waar mensen zich het meest aan ergeren en de opruiming ervan kost elke inwoner van Pepingen ook behoorlijk wat geld. Recent vroeg een raadslid de cijfers van het aantal sluikstort meldingen in Pepingen op*. Uit de cijfers blijkt dat het aantal meldingen in het voorbije jaar afnamen. Merkwaardige cijfers als blijkt uit rondvraag in Pepingen dat het...


Meer info

PRpress
Leuven
28-11-2020

De coronacrisis heeft ieders leven dooreen geschud. Ook mentaal weegt de situatie door. Dat is zeker ook het geval voor mensen die in een woonzorgcentrum wonen. Afstand moeten houden, weinig of geen bezoek kunnen ontvangen en afscheid nemen van andere bewoners: emotioneel en mentaal vraagt deze situatie erg veel. Het is belangrijk om samen te kunnen verwerken wat er gebeurd is en nog gebeurt.De...


Meer info

PRpress



Advertenties



Klik hier voor het nieuws uit
Maas en Kempenland | Antwerpen | VL-Brabant | Limburg | Kempen | Oost-VL | West-VL | Brussel | De Kust |

Media Partners

X
Geen vervelende pop-up meer?
Geen probleem meld je gewoon aan, de digitale krant is gratis.
Bovendien kan je ook zelf artikels plaatsen.
inVlaanderen.be gebruikt cookies en verzamelt gegevens om de gebruikersnelheid te kunnen verbeteren. Meer info: https://www.invlaanderen.be/pagina/privacy

Ok, ik snap het