Opiniestuk: Bedrijfscultuur op afstand



Bedrijfscultuur op afstand

Andy Coomans – Ondernemer, spreker, auteur

 

Midden maart daverde zowat elke KMO op zijn grondvesten toen het ganse land in lockdown ging. Niet alleen qua gezondheid en financieel, maar ook – en minder voelbaar voor de buitenwereld – op vlak van interne bedrijfswerking en bedrijfscultuur. Nochtans met grote impact. De eerste lockdown ging de lucht in met de zaligverklaring van ‘thuiswerk’, maar 2 maanden verder werd deze positieve toon toch danig genuanceerd. Mensen verloren binding met hun collega’s. De sociale werkcultuur, het gelach op de vloer, even je ei kwijt kunnen tijdens de lunch, … al deze factoren hakten op de werknemer in richting totale demoralisatie en een (veel) lagere psychologische gezondheid.

Om nog maar te zwijgen van de combinatie van de job in combinatie met een voltijdse functie als kinderanimator.

Wat ik als ondernemer vooral heb gezien zijn medewerkers en teams die opnieuw snakten naar verbroedering in een bedrijfsomgeving, zo snel als het mocht en mogelijk was onder veilige omstandigheden.

 

Lockdown-monster

Vandaag komt met de verstrengde maatregelen dat verschrikkelijke lockdown-monster plots weer dichterbij. Het maakt zich opnieuw voelbaar, want verschillende sectoren moeten sluiten (of blijven gesloten) en telewerken wordt opnieuw de norm.

Beleidsmakers zijn wat mij betreft een vorm van ondernemers - alleen werken zij voor een groot nationaal bedrijf dat België noemt - en voor ons is het simpel. Wij zijn gewend aan de gepaarde eenzaamheid die deel uitmaakt van onze rol in de maatschappij.

Zelf werk ik zo vaak ik kan, zoniet altijd, in mijn stille en rustige thuiskantoorbubbel. Ook pre-covid was dat al zo. Hier kan ik maximaal resultaat verzetten als ondernemer en word ik niet meegesleurd in de dagelijkse lawine van mensen die – positief bedoeld – mijn tijd opvreten en mijn aandacht opeisen. Waardoor ik en menig ander ondernemer vaak niet toekomen aan de taken die we voor onszelf hadden ingepland. Waardoor ons bedrijf niet de groei kan maken die we voorop hadden gesteld, want we zijn bezig met taken die gedelegeerd zijn, of zouden moeten zijn.

Beleidsmakers moeten zich bewust zijn, net als ondernemers, dat wij rare beestjes zijn. We zijn het zwarte schaap in de kudde, de uitzondering. Was dat niet zo, dan waren we met meer dan 9,5% van alle Belgen die kozen voor het statuut van ondernemer. We moeten ons bewust zijn dat dingen die wij moedwillig opzoeken zoals zelfstandigheid en afstand, helemaal niet passen in de gewenste mentale situatie van vele mensen die kiezen voor het statuut van werknemer.

 

Berichtgever: andycoomans.be

 

Geen contact

De realiteit is hard. In de voorbije jaren coachte ik vele ondernemers - eerst als consultant, daarna als spreker – bij het uitbouwen van hun ideale bedrijfscultuur. Een vaststelling die ik constant maak is dat de meeste ondernemers de basis missen om tot een goed resultaat te komen. Er is te weinig overleg tussen management en medewerkers. In de meeste KMO’s wordt er nauwelijks tijd vrijgemaakt voor een degelijke evaluatie van de prestaties, laat staan dat er regelmatig structureel overleg zou zijn met het team over de overwinningen, de werkpunten, de ambities en resultaten van het bedrijf. En toch verwachten we van onze teams een maximale inzet en betrokkenheid.

 

Het konijn en de hoed

De oplossing is nochtans eenvoudig. Vooraleer de goochelaar een wit konijn uit zijn hoed kan halen moet hij het er eerst insteken. De ondernemer of het management moet een structurele communicatiewerking installeren. Ook al heeft je bedrijf slechts enkele medewerkers. Overleg en transparante communicatie is zó belangrijk. Daarmee zeg ik niet dat je de naakte balansen van het bedrijf elke maand op tafel moet gooien, want daarmee creëer je alleen maar angst of een rij medewerkers die om opslag vragen wanneer het bedrijf winst maakt. Wat je wél moet delen met je team als ondernemer of leidinggevende zijn de algemene punten en evoluties.

Veel ondernemers starten hiermee en voeren het kort daarna weer af omdat ze botsen op weerstand bij het team. Je creëert misschien na x aantal jaren voor het eerst een platform om een mening te horen. Dan is het niet vreemd dat je veel feedback over je heen krijgt. Toch loont het de moeite om door te zetten want vaak opent dit platform heel wat waardevolle dialogen die vroeg of laat gaan eindigen in een verhoogd engagement bij je team. 

 

Overlegtijd

Maak tijd voor wekelijks overleg, zeker in tijden van telewerk. Maak er een wekelijks contactmoment van waar iedereen in betrokken is en waarin je reflecteert over de voorbije week, volgende week en de algemene gang van zaken. Live of via videocall. Werk op voorhand een duidelijke agenda uit en deel die met je team. Laat ruimte aan het einde van het contactmoment voor feedback en vragen.

Moeilijk is het niet, maar wanneer je als ondernemer in je dagelijkse taken teveel meegesleurd wordt door andere activiteiten, is dit vaak het eerste waar je niet aan toe komt. Nochtans is het super cruciaal in tijden als deze.

Want enkel als we het doel waar we naartoe willen met ons bedrijf (en dan bedoel ik echt wel ‘ons’ als in: werkgever én werknemers), én de do’s en don’ts om daar te geraken, glashelder hebben bepaald, zullen we sterke bedrijven bouwen op lange termijn. Ongeacht de uitdagingen van dit moment.

 

Conclusie

Bij deze dus een welgemeende warme oproep aan werknemers en werkgevers om samen te werken aan krachtige KMO’s van morgen. Om de onzekerheden van deze periode niet als brandstof te gebruiken om in tegenstrijd te belanden. Want daar kennen we als Belgenvolkje iets van: Bazen zijn opportunisten en personeel is een last. Neen! We werken allemaal samen aan het welzijn van ons allemaal. Ieder in zijn rol. Ieder vanuit zijn realiteit. Gun elkaar het recht om de dingen anders te zien. Zoek de gemeenschappelijke deler en werk daar samen naartoe.

 

 




Artikel geplaatst n.a.v. bron:
 
Op:  19-10-2020

Artikel ongepast?

Dit artikel is ongepast

Gelieve ons te laten weten waarom u dit artikel ongepast acht.

Gelieve je eerst aan te melden.
Registreren en berichten schrijven is gratis.


Registreer hier! Aanmelden!
Project: Open ondernemerschap!

Wens je meer visibiliteit, meer leads naar je onderneming of product?
Gebruik dan onze voordelige bedrijfspagina en wordt door duizenden bezoekers online gevonden!





Wil je gratis ondernemersnieuws plaatsen?
 



Meer nieuws over PRpress

Brussel
26-11-2020

Alides - full-service eigenaar, ontwikkelaar, beheerder en exploitant van een gediversifieerde vastgoedportefeuille - verwerft alle aandelen van de NV Joseph II, dat eigenaar is van het kantoorgebouw in de Jozef II-straat 12-16 in de Europese wijk. Het gebouw beschikt over 2 567 m2 kantoorruimte, telt 35 parkeerplaatsen en wordt momenteel verhuurd aan de EFTA (de Europese Vrijhandelsassociatie)....


Meer info

PRpress
Antwerpen
26-11-2020

Cycling Vlaanderen lanceerde op 26 februari 2020 haar project #ZijAanZij met als doel meer meisjes naar de koers te brengen. Na een uitgebreide media- en wervingscampagne steeg het aantal meisjes in de koers met maar liefst 20%. In 2019 waren er slechts 150 meisjes (8-18 jaar) die aan competitiewegwielrennen deden, 1/20e in vergelijking met het aantal jongens. #ZijAanZij is een laagdrempelig...


Meer info

PRpress
Mechelen
26-11-2020

Met Kerst kan een kerstboom natuurlijk niet ontbreken. Bij De Stek kan je terecht voor mooie kerstbomen, zowel echte als kunstbomen. Kom langs in de winkel en kies jouw exemplaar zelf uit*. We leveren deze in Mechelen gratis aan huis. Ook op de webshop staat onze selectie van bomen voor jou klaar, waar je eveneens een aanbod aan decoratie, verlichting en kerstballen kan terugvinden. Zo kan je...


Meer info

PRpress
Antwerpen
>>
26-11-2020

Vrouwelijke gedetineerden in de gevangenis van Antwerpen namen in oktober deel aan een dansproject van Opera Ballet Vlaanderen i.s.m. De Rode Antraciet. Het project kaderde in het alternatief najaarsprogramma van het cultuurhuis. Met #verbeeldingleeft op locatie vonden artiesten van Opera Ballet Vlaanderen een podium buiten het theater, op verschillende plaatsen die door corona hard geraakt zijn....


Meer info

PRpress



Advertenties



Klik hier voor het nieuws uit
Maas en Kempenland | Antwerpen | VL-Brabant | Limburg | Kempen | Oost-VL | West-VL | Brussel | De Kust |

Media Partners

X
Geen vervelende pop-up meer?
Geen probleem meld je gewoon aan, de digitale krant is gratis.
Bovendien kan je ook zelf artikels plaatsen.
inVlaanderen.be gebruikt cookies en verzamelt gegevens om de gebruikersnelheid te kunnen verbeteren. Meer info: https://www.invlaanderen.be/pagina/privacy

Ok, ik snap het